Sähköistys- ja sähköasennusalan kaksivuotinen työehtosopimus hyväksytty

Sähköliiton hallitus on tänään hyväksynyt tiistaina syntyneen neuvottelutuloksen sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimukseksi. Samoin ovat tehneet sopimuksen työnantajia edustavien Sähkötekniset työnantajat STTA ry:n ja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n hallinnot.

Uusi työehtosopimus on kaksivuotinen, ja se on voimassa 1.4.2023–31.3.2025.

Työehtosopimuksen mukaiset tämän vuoden palkankorotukset tulevat voimaan 1. elokuuta tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta. Aika-, urakka- ja kuukausipalkkoja korotetaan 4,8 prosentin suuruisella yleiskorotuksella, samoin palkkataulukoita, lisiä ja urakkahinnoittelukerrointa. Asuntotuotantohinnoittelulla ja muita urakalla tehtäviä töitä korotetaan jäljellä olevan työmäärän osalta vastaavalla prosentilla.

Korvauskeskituntiansion korotusprosentti on 3,7 huhtikuun alusta ensi vuoden maaliskuun loppuun.

1.6.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta palkkoja korotetaan 1,2 prosentin suuruisella yleiskorotuksella. Korotus toteutetaan vastaavalla tavalla kuin vuonna 2023. Korvauskeskituntiansion korotusprosentti on 2,6 ensi vuoden huhtikuun alusta vuoden 2025 maaliskuun loppuun.

Palkkaratkaisu noudattaa ns. yleistä linjaa ilman kertaerää. Avaamme ensi viikolla nettisivuillamme palkkaratkaisua ja tekstimuutoksia tarkemmin.

Hyväksytty neuvottelutulos kokonaisuudessaan löytyy alla olevasta pdf-muotoisesta liitteestä. Työehtosopimus päivitetään sivuillemme sen valmistuttua.

Neuvottelutulos 28.3.2023(PDF 275 KB)