Vaalikuvat

Sähköliitto kerää edustajiston vaalien ehdokkailta kuvat vaalimateriaaleja varten 14.8. mennessä. Ehdokkailla on useita kuvausvaihtoehtoja. Kuvan voi käydä ottamassa kuvaamossa tai hoitaa kuvauksen kännykkäkameralla. Vuoden 2016 edustajiston vaaleissa ehdokkaana olleiden on mahdollista ilmoittaa käyttävänsä edellisen vaalin kuvaa. Ammattiosastot voivat myös halutessaan järjestää kuvauksia ehdokkaana oleville jäsenilleen.

Kuvaus valokuvaamossa

Sähköliitto on tehnyt sopimuksen Tunnin Kuva -ketjun kanssa vaalikuvauksesta. Kuvaus onnistuu kaikissa ketjun liikkeissä aikaa varaamatta. Kuvaamo lähettää kuvan suoraan Sähköliittoon ja ehdokkaan halutessa myös hänen omaan sähköpostiinsa. Kuvaamo laskuttaa kuvauksesta suoraan Sähköliittoa. Ketjun liikkeitä löytyy 22 paikkakunnalta. Kuvaamot löydät tästä linkistä.

Ehdokkaat voivat myös käydä itse valitsemassaan kuvaamossa vaalivalokuvauksessa, ja Sähköliitto maksaa tositetta vastaan kuvauksen kulut 30 euroon saakka. Sopiva kuvan rajaus on peruspassikuvaa hieman laajempi. Kuva nimitietoineen, kopio tositteesta ja tilitiedot lähetetään osoitteeseen vaalikuva@sahkoliitto.fi.

Kännykällä otettavat kuvat

Kännykkäkuvaa varten kannattaa pyytää joku kuvaamaan eikä ottaa selfietä. Kuvan tiedostokoon tulee olla vähintään 1 megatavu (1 Mt), mutta yleensä kännykällä saakin useamman megatavun kokoisia kuvia.

Katso, että kuvan tausta on yksivärinen ja vaalea, esimerkiksi seinä tai ovi. Pyydä kuvaajaa kuvaamaan sinut suoraan edestä ja samalta tasolta kuin olet itsekin. Kuvatkaa ulkona, jos mahdollista, mutta älkää suorassa auringonpaisteessa vaan mieluummin varjoisammassa paikassa. Silloin valo tulee kasvoille tasaisemmin. Ulkonakin kannattaa kokeilla salamaa.

Jos kuvaatte sisällä, muistakaa ottaa kuvaversioita myös salaman kanssa. Itsekuvatut kuvat nimitietoineen lähetetään myös osoitteeseen vaalikuva@sahkoliitto.fi.

Osastojen järjestämät kuvaukset

Osastot voivat järjestää ehdokkaille vaalikuvauksen Sähköliiton kustannuksella. Tunnin Kuva -ketjulla ei ole kuvaamoita kaikilla paikkakunnilla, joten olisi hyvä, jos osastot olisivat aktiivisia kuvauksen järjestämisessä etenkin niillä paikkakunnilla, joilla ei ole ketjun kuvaamoa. Kuvaamot löydät tästä linkistä

Sähköliitto maksaa ammattiosastolle tositetta vastaan takaisin kuvauksen kulut 30 euroon/kuva saakka. Sopiva kuvan rajaus on peruspassikuvaa hieman laajempi. Kuvat nimitietoineen ja ammattiosaston lasku tulee lähettää osoitteeseen vaalikuva@sahkoliitto.fi

Tarkat ohjeet on lähetetty ehdokkaille ja osastoille, ja löydät ne myös alla olevista pdf-muotoisista liitteistä.