Käsittelyaika

Työttömyyskassa käsittelee tällä hetkellä 14.11.2019 saapuneita ensihakemuksia.
Selvissä jatkohakemuksissa (kokonaan työtön) ovat käsittelyssä nyt 18.11.2019 saapuneet hakemukset.
Soviteltavissa ja liitteellisissä jatkohakemuksissa käsittelyssä ovat 15.11.2019 saapuneet hakemukset.

Päivitetty 18.11.2019

Käyntiosoite:
Aleksanterinkatu 15, 33100 Tampere
Toimisto on avoinna maanantaisin klo 9–15, muina arkipäivinä ajanvarauksella

Postiosoite: PL 774, 33101 TAMPERE
Sähköposti: ttkassa@sahkoliitto.fi

Puhelinpalvelu

maanantaina 9‒15
keskiviikkona 9‒15
perjantaina 9‒12

Ansiopäivärahan saaja, käytä sähköistä asiointia Postin lakon aikana

Postin jakelu, käsittely ja kuljetus ovat lakossa, kun Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn työnseisaus alkaa maanantaina 11. marraskuuta kello 6.

Sähköalojen työttömyyskassa kehottaa ansiopäivärahan saajia asioimaan sähköisesti kassan kanssa, sillä kirjepostin kulku takertelee, vaikka osapuolet saavuttaisivat sovun piankin. Seuraavan kerran PAUn ja Palvelualojen työnantajat Paltan kiistan sovittelua jatketaan keskiviikkona 13. marraskuuta.

Sähköistä asiointia käyttämällä varmistat, että hakemuksesi pääsee mahdollisimman pian käsiteltäväksi ja saat etuuden tilillesi nopeammin. Palvelussa pääset näkemään myös kassan päätökset ja maksut, joten sinun ei tarvitse odottaa kirjepostin saapumista.

Kassan sähköisessä asioinnissa pystyt lähettämään etuushakemuksen ja tarvittavat liitteet kaikkina vuorokauden aikoina maksutta. Asiointipalveluun kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista Suomi.fi-palvelun kautta joko pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Asiointipalveluun sisältyy myös viestintätoiminto, jolla voit lähettää viestejä työttömyyskassan käsittelijöille ja vastaanottaa heiltä viestejä tietoturvallisessa ympäristössä. Kassa vastaa kysymyksiin viimeistään viiden työpäivän kuluessa viestin saapumisesta.

Jos hakemuksen lähettäminen sähköisessä asioinnissa ei onnistu, otathan yhteyttä puhelimitse. Kassan puhelinpalvelu numerossa 03 252 0300 on avoinna maanantaisin ja keskiviikkoisin kello 9–15 sekä perjantaisin kello 9–12.

8.11.2019

Kokeile Sähköliiton Työtori-palvelua!

Sähköliiton jäsenille räätälöity Työtori-työnpaikkasivusto on avautunut! Löydät sen täältä tai kirjoittamalla selaimeen suoraan tyotori.sahkoliitto.fi.

Työtorilla pääset etsimään avoimia työpaikkoja ammattinimikkeen, paikkakunnan tai vaikka yrityksen nimen perusteella. Palvelun on toteuttanut Duunitori, jonka kokoamasta työpaikkatarjonnasta Työtori suodattaa juuri sähköliittolaisille sopivat.

Kun otat käyttöön Hakuvahti-toiminnon, saat sähköpostitse tiedon uusista työpaikoista valintasi mukaan päivittäin, viikoittain tai kuukausittain.

Työtori palvelee myös työnantajia: Jätä työpaikkailmoitus -toiminnolla yritys voi jättää maksuttoman työpaikkailmoituksen sivustolle.

Työtorin kanssa käsi kädessä on avattu myös Työpaikat sähköalan ammattilaisille -niminen Facebook-ryhmä sähköalan työpaikoille. Löydät sen täältä.

Uusi toiminto käyttöön: viesti kassan käsittelijöiden kanssa tietoturvallisesti

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointi on laajentunut uudella viestintätoiminnolla. Se tarkoittaa, että voit lähettää viestejä työttömyyskassan käsittelijöille ja vastaanottaa heiltä viestejä tietoturvallisessa ympäristössä. Sähköpostitse kassa vastaa vain virkatahojen lähettämiin yleisluontoisiin kysymyksiin.

Viestintätoiminnon kautta lähetettyihin kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti, viimeistään viiden työpäivän kuluessa viestin saapumisesta.

Sähköiseen asiointiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista. Siksi kirjautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelun kautta joko pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Löydät viestintätoiminnon sisään kirjauduttuasi.

Sähköinen asiointi palvelee muuten kassan jäseniä vuorokauden kaikkina aikoina maksuttomasti. Kassan puhelinpalvelu numerossa 03 252 0300 on avoinna maanantaina ja keskiviikkona kello 9–15 ja perjantaina kello 9–12.

Suomi.fi-tunnistus: Pankkien tunnistuspalveluihin muutoksia syksyllä

Sähköalojen työttömyyskassan sähköisen asiointipalvelun käyttämään Suomi.fi-tunnistukseen on tulossa pieniä muutoksia syksyllä. Tämä johtuu siitä, että jotkin pankit ovat ilmoittaneet luopuvansa perinteisistä tunnuslukutaulukoista. Ne ovat kertoneet ohjaavansa asiakkaansa jatkossa ottamaan käyttöön puhelimeen asennettavan tunnuslukusovelluksen.

Tieto on aiheuttanut huolta etenkin niissä käyttäjissä, joilla ei ole älypuhelinta tai jotka eivät muusta syystä halua käyttää sovellusta. Väestörekisterikeskus tiedottaa, että pankeilta saadun tiedon perusteella tunnuslukusovellusta ei jatkossakaan ole pakko ottaa käyttöön, vaan tarjolle tulee myös vaihtoehto. Suurin osa pankeista säilyttää tunnuslukutaulukot mutta lisää tunnistautumiseen mahdollisesti ylimääräisen varmistuksen, esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävän kertakäyttösalasanan. Nordea ja DanskeBank ovat ilmoittaneet luopuvansa tunnuslukutaulukoista ja tarjoavansa erillisen tunnuslukulaitteen niille käyttäjille, jotka eivät halua ottaa sovellusta käyttöönsä.

Muutosten tarkempaa aikataulua ei ole vielä vahvistettu.

Niinpä sähköisen asiointipalvelumme Suomi.fi-tunnistuksessa käytettävissä olevat menetelmät ja välineet riippuvat siitä, mitä kukin pankki syksyllä tarjoaa asiakkailleen. Jos käyttöön tulee uusia välineitä tai lisävarmistuspalveluita, käännythän oman pankkisi puoleen, mikäli tarvitset neuvontaa niiden käytössä.

Miten hakea vanhuuseläkettä?

Eläketurvakeskus muistuttaa, että vanhuuseläkkeen hakeminen hoituu oman työeläkelaitoksesi verkkopalvelussa. Jos et ole varma, missä eläkelaitoksessa sinut on vakuutettu, voit selvittää sen Työeläke.fi-sivustolla.

Ota yhteyttä työeläkelaitokseesi, kun sinulla on kysyttävää vaikkapa työeläkeotteestasi, tulevasta eläkkeestäsi tai eläkkeen hakemisesta.

Jos oma eläkelaitoksesi ei tarjoa sähköistä hakemispalvelua, voit käyttää hakemuksessasi paperilomaketta tai verkossa täytettävää ja tulostettavaa lomaketta numero 7001, jonka löydät täältä.

Sähköinen asiointi Suomi.fi-kirjautumisen taakse tiistaina 18.6.

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointipalvelu siirtyy Suomi.fi-kirjautumisen taakse ensi tiistain 18. kesäkuuta aikana.

Jatkossa tuttuun asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella, mikä parantaa entisestään tietoturvaasi. Aiemmin käyttämäsi tunnukset eivät enää toimi tiistain jälkeen.

Linkin sähköiseen asiointipalveluun löydät tuttuun tapaan Sähköalojen työttömyyskassan nettisivuilta. Linkki on lisätty myös Suomi.fi-sivulle.

Kassan sähköinen yhteydenottolomake säilyy entisellään, ja sitä käyttävät erityisesti työnantajat asioinnissaan kassan kanssa.