Käsittelyaika

Työttömyyskassa käsittelee tällä hetkellä 26.03.2020 saapuneita ensihakemuksia.
Selvissä jatkohakemuksissa (kokonaan työtön) ovat käsittelyssä nyt 26.03.2020 saapuneet hakemukset.
Soviteltavissa ja liitteellisissä jatkohakemuksissa käsittelyssä ovat 26.03.2020 saapuneet hakemukset.

Päivitetty 26.03.2020

Käyntiosoite:
Aleksanterinkatu 15, 33100 Tampere
Toimisto on avoinna maanantaisin klo 9–15, muina arkipäivinä ajanvarauksella

Postiosoite: PL 774, 33101 TAMPERE
Sähköposti: ttkassa@sahkoliitto.fi

Puhelinpalvelu

maanantaina 9‒15
keskiviikkona 9‒15
perjantaina 9‒12

Kuka on oikeutettu ansiopäivärahaan?

Ansiopäivärahan saamisen edellytykset ovat:

• Olet työtön tai lomautettu ja ilmoittautunut TE-toimistoon hakemaan kokoaikatyötä.
  • Olet Sähköalojen työttömyyskassan jäsen ja olet maksanut jäsenmaksusi.
  • Olet ollut työssä vähintään 26 viikkoa kassan jäsenyysaikanasi.
  • Sinulle ei makseta estävää etuutta, kuten vanhuuseläkettä tai sairauspäivärahaa.
  • Olet tehnyt päivärahahakemuksen työttömyyskassaan.

Tarkemmat edellytykset löydät esimerkiksi Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön TYJ:n Etuusoppaasta.

26.3.2020

Toimintaohjeet lomautetulle/How to apply?/Så här ansöker du/Sundpuhkus, eestikeelne juhend

Sähköalojen työttömyyskassa on lähettämässä ohjeita lomautetuille. Löydät hakuohjeen lomautetuille myös täältä.

How to apply? See here.

Så här ansöker du, läs här

Sundpuhkus, eestikeelne juhend, loe siin

25.3.2020

Luottamusmies, älä epäröi olla yhteydessä kassaan

Työpaikkojen luottamusmiehet ovat nyt koronavirustilanteessa avainasemassa siinä, että Sähköalojen työttömyyskassa pystyy varautumaan parhaalla mahdollisella tavalla kasvavaan hakemusmäärään.

Kassalla tulisi olla mahdollisimman aikaisin tietoa jäsenten tulevista lomautuksista ja irtisanomisista. Lisäksi kassa toivoo, että saapuvat hakemukset olisi täytetty oikein ja niissä olisi mukana kaikki tarvittavat liitteet. Silloin etuuden maksaminen nopeutuu.

Luottamusmies, älä siis epäröi olla yhteydessä kassaan pienimmiltäkin tuntuvissa asioissa saadaksesi ohjeita jäsenistölle lomautustilanteen varalle. Mikäli tiedossasi on, että työpaikallasi lomautetaan tai irtisanotaan yli kymmenen henkilöä, olethan yhteydessä työttömyyskassaan joko sähköpostilla mirva.virtanen@sahkoliitto.fi tai puhelimitse 050 354 1494 Mirva Virtanen, ryhmävastaava.

25.3.2020

Lomautus koronan takia? Toimi näin

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ on laatinut hyvän ohjeistuksen siitä, miten toimia, jos joutuu lomautetuksi koronavirustilanteen takia.

Tärkeintä on ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi heti ensimmäisenä lomautuspäivänä. Tämän jälkeen voit hakea ansiopäivärahaa Sähköalojen työttömyyskassan sähköisessä asiointipalvelussa.

Katso koko ohjeistus täältä.

Katso myös usein kysytyt kysymykset lomautuksista ja koronasta täältä.

Varaudumme koronavirukseen

Sähköalojen työttömyyskassa haluaa varmistaa työttömyysturvan maksatuksen ja neuvonnan sujuvuuden kaikissa tilanteissa. Tämän vuoksi olemme tehneet seuraavia toimenpiteitä:

• Olemme laajentaneet etätyön tekemistä epidemian aikana.
  • Asiakaspalvelu toimistossa ainoastaan ajanvarauksella, jolloin voimme varmistaa palvelun saatavuuden.
  • Olemme peruneet isoihin, koko kassan henkilöstön läsnäoloa vaativiin koulutustilaisuuksiin osallistumisen.
  • Suosittelemme henkilöstön osallistumista tilaisuuksiin Teamsin ja Skypen välityksellä mahdollisuuksien mukaan.
  • Henkilökuntamme on ohjeistettu hygienian, matkustuksen sekä mahdollisen koronaviruksen altistuksen/tartunnan osalta.
  • Seuraamme THL:n ja UM:n koronavirustilannetta koskevaa ohjeistusta.

Kokeile Sähköliiton Työtori-palvelua!

Sähköliiton jäsenille räätälöity Työtori-työnpaikkasivusto on avautunut! Löydät sen täältä tai kirjoittamalla selaimeen suoraan tyotori.sahkoliitto.fi.

Työtorilla pääset etsimään avoimia työpaikkoja ammattinimikkeen, paikkakunnan tai vaikka yrityksen nimen perusteella. Palvelun on toteuttanut Duunitori, jonka kokoamasta työpaikkatarjonnasta Työtori suodattaa juuri sähköliittolaisille sopivat.

Kun otat käyttöön Hakuvahti-toiminnon, saat sähköpostitse tiedon uusista työpaikoista valintasi mukaan päivittäin, viikoittain tai kuukausittain.

Työtori palvelee myös työnantajia: Jätä työpaikkailmoitus -toiminnolla yritys voi jättää maksuttoman työpaikkailmoituksen sivustolle.

Työtorin kanssa käsi kädessä on avattu myös Työpaikat sähköalan ammattilaisille -niminen Facebook-ryhmä sähköalan työpaikoille. Löydät sen täältä.

Uusi toiminto käyttöön: viesti kassan käsittelijöiden kanssa tietoturvallisesti

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointi on laajentunut uudella viestintätoiminnolla. Se tarkoittaa, että voit lähettää viestejä työttömyyskassan käsittelijöille ja vastaanottaa heiltä viestejä tietoturvallisessa ympäristössä. Sähköpostitse kassa vastaa vain virkatahojen lähettämiin yleisluontoisiin kysymyksiin.

Viestintätoiminnon kautta lähetettyihin kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti, viimeistään viiden työpäivän kuluessa viestin saapumisesta.

Sähköiseen asiointiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista. Siksi kirjautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelun kautta joko pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Löydät viestintätoiminnon sisään kirjauduttuasi.

Sähköinen asiointi palvelee muuten kassan jäseniä vuorokauden kaikkina aikoina maksuttomasti. Kassan puhelinpalvelu numerossa 03 252 0300 on avoinna maanantaina ja keskiviikkona kello 9–15 ja perjantaina kello 9–12.

Suomi.fi-tunnistus: Pankkien tunnistuspalveluihin muutoksia syksyllä

Sähköalojen työttömyyskassan sähköisen asiointipalvelun käyttämään Suomi.fi-tunnistukseen on tulossa pieniä muutoksia syksyllä. Tämä johtuu siitä, että jotkin pankit ovat ilmoittaneet luopuvansa perinteisistä tunnuslukutaulukoista. Ne ovat kertoneet ohjaavansa asiakkaansa jatkossa ottamaan käyttöön puhelimeen asennettavan tunnuslukusovelluksen.

Tieto on aiheuttanut huolta etenkin niissä käyttäjissä, joilla ei ole älypuhelinta tai jotka eivät muusta syystä halua käyttää sovellusta. Väestörekisterikeskus tiedottaa, että pankeilta saadun tiedon perusteella tunnuslukusovellusta ei jatkossakaan ole pakko ottaa käyttöön, vaan tarjolle tulee myös vaihtoehto. Suurin osa pankeista säilyttää tunnuslukutaulukot mutta lisää tunnistautumiseen mahdollisesti ylimääräisen varmistuksen, esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävän kertakäyttösalasanan. Nordea ja DanskeBank ovat ilmoittaneet luopuvansa tunnuslukutaulukoista ja tarjoavansa erillisen tunnuslukulaitteen niille käyttäjille, jotka eivät halua ottaa sovellusta käyttöönsä.

Muutosten tarkempaa aikataulua ei ole vielä vahvistettu.

Niinpä sähköisen asiointipalvelumme Suomi.fi-tunnistuksessa käytettävissä olevat menetelmät ja välineet riippuvat siitä, mitä kukin pankki syksyllä tarjoaa asiakkailleen. Jos käyttöön tulee uusia välineitä tai lisävarmistuspalveluita, käännythän oman pankkisi puoleen, mikäli tarvitset neuvontaa niiden käytössä.

Miten hakea vanhuuseläkettä?

Eläketurvakeskus muistuttaa, että vanhuuseläkkeen hakeminen hoituu oman työeläkelaitoksesi verkkopalvelussa. Jos et ole varma, missä eläkelaitoksessa sinut on vakuutettu, voit selvittää sen Työeläke.fi-sivustolla.

Ota yhteyttä työeläkelaitokseesi, kun sinulla on kysyttävää vaikkapa työeläkeotteestasi, tulevasta eläkkeestäsi tai eläkkeen hakemisesta.

Jos oma eläkelaitoksesi ei tarjoa sähköistä hakemispalvelua, voit käyttää hakemuksessasi paperilomaketta tai verkossa täytettävää ja tulostettavaa lomaketta numero 7001, jonka löydät täältä.

Sähköinen asiointi Suomi.fi-kirjautumisen taakse tiistaina 18.6.

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointipalvelu siirtyy Suomi.fi-kirjautumisen taakse ensi tiistain 18. kesäkuuta aikana.

Jatkossa tuttuun asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella, mikä parantaa entisestään tietoturvaasi. Aiemmin käyttämäsi tunnukset eivät enää toimi tiistain jälkeen.

Linkin sähköiseen asiointipalveluun löydät tuttuun tapaan Sähköalojen työttömyyskassan nettisivuilta. Linkki on lisätty myös Suomi.fi-sivulle.

Kassan sähköinen yhteydenottolomake säilyy entisellään, ja sitä käyttävät erityisesti työnantajat asioinnissaan kassan kanssa.