Käsittelyaika

Työttömyyskassa käsittelee tällä hetkellä 17.09.2019 saapuneita ensihakemuksia.
Selvissä jatkohakemuksissa (kokonaan työtön) ovat käsittelyssä nyt 18.09.2019 saapuneet hakemukset.
Soviteltavissa ja liitteellisissä jatkohakemuksissa käsittelyssä ovat 18.09.2019 saapuneet hakemukset.

Päivitetty 18.09.2019

Käyntiosoite:
Aleksanterinkatu 15, 33100 Tampere
Toimisto on avoinna maanantaisin klo 9–15, muina arkipäivinä ajanvarauksella

Postiosoite: PL 774, 33101 TAMPERE
Sähköposti: ttkassa@sahkoliitto.fi

Puhelinpalvelu

maanantaina 9‒15
keskiviikkona 9‒15
perjantaina 9‒12

Haemme työttömyysturvan erityisasiantuntijaa

Sähköalojen työttömyyskassa hoitaa noin 18 000 sähköisillä aloilla työskentelevän jäsenen työttömyysetuusasiat. Työttömyyskassa sijaitsee Tampereella, ja meillä työskentelee 7 asiantuntijaa.

Haemme joukkoomme

TYÖTTÖMYYSTURVAN ERITYISASIANTUNTIJAA

joka on kiinnostunut niin kehittämisestä kuin päivittäin tai viikoittain toistuvien tehtävien tekemisestä.

Työttömyysturvan erityisasiantuntijana

• valmistelet työttömyyskassan maksamien etuuksien hakemuksia ja palvelet asiakkaita
  • varmistat käsittelykäytäntömme yhtenäisyyttä
  • neuvot, opastat ja koulutat henkilöstöä
  • tehtäviisi voi kuulua osaamisesi perusteella takaisinperintä-asioita, kansainvälisiä asioita tai muita työttömyyskassan erityistehtäviä

Sinulla on vähintään muutaman vuoden työkokemus työttömyysturvan asiantuntijatehtävistä. Ymmärrät yksittäisten säännösten roolin ja merkityksen lainsäädäntökokonaisuudessa ja hahmotat suuriakin kokonaisuuksia. Arvostamme soveltuvaa korkeakoulututkintoa ja kielitaitoa sekä työkokemusta työttömyysturvan maksamisesta tai työvoimahallinnosta.

Tarjoamme sinulle monipuolisen työn, hyvät työsuhde-edut sekä sopivan kokoisen ja ketterän organisaation. Meillä on mahdollista tehdä jossain määrin myös etätyötä. Tehtävässä pääset yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa palvelemaan jäseniämme parhaalla mahdollisella tavalla ja kehittämään osaamistasi. Käytössämme on Futunion työttömyyskassajärjestelmä.

Lähetä hakemuksesi ja CV:si osoitteella tarja.ojala@sahkoliitto.fi 27.9.2019 mennessä.

Lisäkysymyksiisi vastaa kassanjohtaja Tarja Ojala puhelimitse p. 050 315 6727. Tavoitat hänet parhaiten 11.9.2019 klo 9–11, 18.9.2019 klo 9–11 ja 24.9.2019 klo 13–15.

Suomi.fi-tunnistus: Pankkien tunnistuspalveluihin muutoksia syksyllä

Sähköalojen työttömyyskassan sähköisen asiointipalvelun käyttämään Suomi.fi-tunnistukseen on tulossa pieniä muutoksia syksyllä. Tämä johtuu siitä, että jotkin pankit ovat ilmoittaneet luopuvansa perinteisistä tunnuslukutaulukoista. Ne ovat kertoneet ohjaavansa asiakkaansa jatkossa ottamaan käyttöön puhelimeen asennettavan tunnuslukusovelluksen.

Tieto on aiheuttanut huolta etenkin niissä käyttäjissä, joilla ei ole älypuhelinta tai jotka eivät muusta syystä halua käyttää sovellusta. Väestörekisterikeskus tiedottaa, että pankeilta saadun tiedon perusteella tunnuslukusovellusta ei jatkossakaan ole pakko ottaa käyttöön, vaan tarjolle tulee myös vaihtoehto. Suurin osa pankeista säilyttää tunnuslukutaulukot mutta lisää tunnistautumiseen mahdollisesti ylimääräisen varmistuksen, esimerkiksi tekstiviestillä lähetettävän kertakäyttösalasanan. Nordea ja DanskeBank ovat ilmoittaneet luopuvansa tunnuslukutaulukoista ja tarjoavansa erillisen tunnuslukulaitteen niille käyttäjille, jotka eivät halua ottaa sovellusta käyttöönsä.

Muutosten tarkempaa aikataulua ei ole vielä vahvistettu.

Niinpä sähköisen asiointipalvelumme Suomi.fi-tunnistuksessa käytettävissä olevat menetelmät ja välineet riippuvat siitä, mitä kukin pankki syksyllä tarjoaa asiakkailleen. Jos käyttöön tulee uusia välineitä tai lisävarmistuspalveluita, käännythän oman pankkisi puoleen, mikäli tarvitset neuvontaa niiden käytössä.

Miten hakea vanhuuseläkettä?

Eläketurvakeskus muistuttaa, että vanhuuseläkkeen hakeminen hoituu oman työeläkelaitoksesi verkkopalvelussa. Jos et ole varma, missä eläkelaitoksessa sinut on vakuutettu, voit selvittää sen Työeläke.fi-sivustolla.

Ota yhteyttä työeläkelaitokseesi, kun sinulla on kysyttävää vaikkapa työeläkeotteestasi, tulevasta eläkkeestäsi tai eläkkeen hakemisesta.

Jos oma eläkelaitoksesi ei tarjoa sähköistä hakemispalvelua, voit käyttää hakemuksessasi paperilomaketta tai verkossa täytettävää ja tulostettavaa lomaketta numero 7001, jonka löydät täältä.

Sähköinen asiointi Suomi.fi-kirjautumisen taakse tiistaina 18.6.

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointipalvelu siirtyy Suomi.fi-kirjautumisen taakse ensi tiistain 18. kesäkuuta aikana.

Jatkossa tuttuun asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella, mikä parantaa entisestään tietoturvaasi. Aiemmin käyttämäsi tunnukset eivät enää toimi tiistain jälkeen.

Linkin sähköiseen asiointipalveluun löydät tuttuun tapaan Sähköalojen työttömyyskassan nettisivuilta. Linkki on lisätty myös Suomi.fi-sivulle.

Kassan sähköinen yhteydenottolomake säilyy entisellään, ja sillä voit hoitaa muita kuin hakemuksiisi liittyviä asioita. Myös työnantajat voivat käyttää lomaketta asiointiin kassan kanssa.

TSL:n aktiivisuusehdon täyttävät digikoulutukset jatkuvat syksyllä

Työväen Sivistysliitto TSL ry järjestää maksutonta koulutusta työnhaussa tarvittavista digitaidoista. Koulutuksen avulla on mahdollista täyttää aktiivimallin mukainen aktiivisuusehto, kun sopii asiasta etukäteen TE-toimiston kanssa ja ilmoittaa osallistumisestaan omaan työttömyyskassaansa.

Keväällä alkaneet Työnhakijan digitaidot -koulutukset jatkuvat syksyllä seuraavasti:

• Helsinki 9.–13.9. (haku päättyy 26.8.)
  • Kuopio 7.–11.10. (haku päättyy 23.9.)
  • Lappeenranta 28.10.–1.11. (haku päättyy 14.10.)
  • Tampere 4.–8.11. (haku päättyy 21.10.)

Koulutukseen ilmoittaudutaan TSL:n kurssikalenterin kautta. Kalenterista löydät myös tarkemmat kurssisisällöt ja -paikat. Lisätietoa on alla olevassa pdf:ssä.

Siirtymäaika voi hidastaa soviteltujen päivärahojen käsittelyä

Huhtikuun alusta lukien pienimuotoinen työ on vaikuttanut työttömyysetuuteen vasta, kun palkka siitä on maksettu. Ennen huhtikuun alkua tehty työ ja ansaittu palkka huomioidaan entiseen tapaan työn ansainta-ajankohdan mukaan, sen jälkeen tehty työ maksuajankohdan mukaan.

Muutos saattaa alkuvaiheessa hidastaa jonkin verran työttömyyskassan työtä, kun hakemuksia käsitellään sekä vanhan että uuden toimintatavan mukaisesti. Tulevaisuudessa käsittely kuitenkin nopeutuu, kun tulotietoja ei enää tarvitse odottaa hakemuksen liitteeksi, kuten vanhan toimintatavan aikana.

Ennen muutosta pienimuotoista eli osa-aika- tai keikkatyötä tekevän työttömän saama palkka vaikutti työttömyysetuuteen sillä ajanjaksolla, jona se oli ansaittu. Jotta päivärahan määrä pystyttiin laskemaan, oli odotettava palkan maksua. Järjestelmä viivästytti niiden henkilöiden etuuden maksamista, jotka saivat palkan ja palkkatiedot vasta viikkoja työn tekemisen jälkeen.

Nopeuta asiasi käsittelyä kassassa, toimita tarvittavat liitteet kerralla

Vuoden 2019 alkajaisiksi Sähköalojen työttömyyskassa on vastaanottanut paljon puutteellisia ansiopäivärahahakemuksia. Nopeutat asiasi käsittelyä, kun toimitat kaikki tarvittavat liitteet kerralla. Jos liitteitä puuttuu, asiasi käsittely ei pääse etenemään ennen kuin kaikki tarvittavat dokumentit ovat kassan käytettävissä. Liitteiden lähettäminen tipoittain ei liioin edistä asiasi käsittelyä. Lähetä siis hakemus vasta, kun kaikki liitteet ovat kasassa.

Hakemuksen ja liitteet pääset lähettämään tietoturvallisesti kassan sähköisessä asiointipalvelussa. Voit lähettää ne myös kirjepostina osoitteeseen Sähköalojen työttömyyskassa, PL 774, 33101 Tampere. Älä koskaan lähetä hakemuksia tai liitteitä sähköpostitse.

Liitteeksi tarvitset palkkatodistuksen työttömyyttäsi edeltäneeltä 26 työssäoloviikolta, jäljennöksen työsopimuksestasi ja työtodistuksestasi tai lomautusilmoituksestasi.

Älä myöskään unohda, että hakemuksen liitteeksi vaaditaan TE-toimiston lausunto työttömyytesi alkamisesta. Sen saat, kun ilmoittaudut työnhakijaksi täyttämällä sähköisen lomakkeen TE-palveluiden sivuilla viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi.

Kassan asiakaspalvelu muuttuu ajanvarauspohjaiseksi, maanantaisin yleinen päivystys

Marraskuun alusta lähtien Sähköalojen työttömyyskassan asiakaspalvelu Tampereen toimistolla on avoinna maanantaisin kello 9–15. Muina arkipäivinä kassa palvelee henkilökohtaisesti ajanvarauksella.

Hakemuksia voi jättää joka päivä työttömyyskassan postilaatikkoon, joka löytyy toimitalon sisäpihan puolelta.

Asiakaspalvelun muutoksella kassa pyrkii parantamaan palvelun laatua. Voit jo ajanvarauksen yhteydessä kertoa etukäteen, mitä asiasi koskee, jolloin kassan asiantuntijat voivat perehtyä tilanteeseesi ennalta.

Henkilökohtaisen asiakaspalveluajan voit varata sähköpostitse osoitteesta ttkassa@sahkoliitto.fi, lähettämällä viestin yhteydenottolomakkeella kassan sähköisen asioinnin kautta tai soittamalla kassan puhelinpalveluun numeroon 03 252 0300. Puhelinpalvelu on avoinna maanantaina ja keskiviikkona kello 9–15 ja perjantaina kello 9–12.