Käsittelyaika

Työttömyyskassa käsittelee tällä hetkellä 15.07.2019 saapuneita ensihakemuksia.
Selvissä jatkohakemuksissa (kokonaan työtön) ovat käsittelyssä nyt 16.7.2019 saapuneet hakemukset.
Soviteltavissa ja liitteellisissä jatkohakemuksissa käsittelyssä ovat 15.07.2019 saapuneet hakemukset.

Päivitetty 16.7.2019

Käyntiosoite:
Aleksanterinkatu 15, 33100 Tampere
Toimisto on avoinna maanantaisin klo 9–15, muina arkipäivinä ajanvarauksella

Postiosoite: PL 774, 33101 TAMPERE
Sähköposti: ttkassa@sahkoliitto.fi

Puhelinpalvelu

maanantaina 9‒15
keskiviikkona 9‒15
perjantaina 9‒12

Sähköinen asiointi Suomi.fi-kirjautumisen taakse tiistaina 18.6.

Sähköalojen työttömyyskassan sähköinen asiointipalvelu siirtyy Suomi.fi-kirjautumisen taakse ensi tiistain 18. kesäkuuta aikana.

Jatkossa tuttuun asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella, mikä parantaa entisestään tietoturvaasi. Aiemmin käyttämäsi tunnukset eivät enää toimi tiistain jälkeen.

Linkin sähköiseen asiointipalveluun löydät tuttuun tapaan Sähköalojen työttömyyskassan nettisivuilta. Linkki on lisätty myös Suomi.fi-sivulle.

Kassan sähköinen yhteydenottolomake säilyy entisellään, ja sillä voit hoitaa muita kuin hakemuksiisi liittyviä asioita. Myös työnantajat voivat käyttää lomaketta asiointiin kassan kanssa.

TSL:n aktiivisuusehdon täyttävät digikoulutukset jatkuvat syksyllä

Työväen Sivistysliitto TSL ry järjestää maksutonta koulutusta työnhaussa tarvittavista digitaidoista. Koulutuksen avulla on mahdollista täyttää aktiivimallin mukainen aktiivisuusehto, kun sopii asiasta etukäteen TE-toimiston kanssa ja ilmoittaa osallistumisestaan omaan työttömyyskassaansa.

Keväällä alkaneet Työnhakijan digitaidot -koulutukset jatkuvat syksyllä seuraavasti:

• Helsinki 9.–13.9. (haku päättyy 26.8.)
  • Kuopio 7.–11.10. (haku päättyy 23.9.)
  • Lappeenranta 28.10.–1.11. (haku päättyy 14.10.)
  • Tampere 4.–8.11. (haku päättyy 21.10.)

Koulutukseen ilmoittaudutaan TSL:n kurssikalenterin kautta. Kalenterista löydät myös tarkemmat kurssisisällöt ja -paikat. Lisätietoa on alla olevassa pdf:ssä.

Siirtymäaika voi hidastaa soviteltujen päivärahojen käsittelyä

Huhtikuun alusta lukien pienimuotoinen työ on vaikuttanut työttömyysetuuteen vasta, kun palkka siitä on maksettu. Ennen huhtikuun alkua tehty työ ja ansaittu palkka huomioidaan entiseen tapaan työn ansainta-ajankohdan mukaan, sen jälkeen tehty työ maksuajankohdan mukaan.

Muutos saattaa alkuvaiheessa hidastaa jonkin verran työttömyyskassan työtä, kun hakemuksia käsitellään sekä vanhan että uuden toimintatavan mukaisesti. Tulevaisuudessa käsittely kuitenkin nopeutuu, kun tulotietoja ei enää tarvitse odottaa hakemuksen liitteeksi, kuten vanhan toimintatavan aikana.

Ennen muutosta pienimuotoista eli osa-aika- tai keikkatyötä tekevän työttömän saama palkka vaikutti työttömyysetuuteen sillä ajanjaksolla, jona se oli ansaittu. Jotta päivärahan määrä pystyttiin laskemaan, oli odotettava palkan maksua. Järjestelmä viivästytti niiden henkilöiden etuuden maksamista, jotka saivat palkan ja palkkatiedot vasta viikkoja työn tekemisen jälkeen.

Nopeuta asiasi käsittelyä kassassa, toimita tarvittavat liitteet kerralla

Vuoden 2019 alkajaisiksi Sähköalojen työttömyyskassa on vastaanottanut paljon puutteellisia ansiopäivärahahakemuksia. Nopeutat asiasi käsittelyä, kun toimitat kaikki tarvittavat liitteet kerralla. Jos liitteitä puuttuu, asiasi käsittely ei pääse etenemään ennen kuin kaikki tarvittavat dokumentit ovat kassan käytettävissä. Liitteiden lähettäminen tipoittain ei liioin edistä asiasi käsittelyä. Lähetä siis hakemus vasta, kun kaikki liitteet ovat kasassa.

Hakemuksen ja liitteet pääset lähettämään tietoturvallisesti kassan sähköisessä asiointipalvelussa. Voit lähettää ne myös kirjepostina osoitteeseen Sähköalojen työttömyyskassa, PL 774, 33101 Tampere. Älä koskaan lähetä hakemuksia tai liitteitä sähköpostitse.

Liitteeksi tarvitset palkkatodistuksen työttömyyttäsi edeltäneeltä 26 työssäoloviikolta, jäljennöksen työsopimuksestasi ja työtodistuksestasi tai lomautusilmoituksestasi.

Älä myöskään unohda, että hakemuksen liitteeksi vaaditaan TE-toimiston lausunto työttömyytesi alkamisesta. Sen saat, kun ilmoittaudut työnhakijaksi täyttämällä sähköisen lomakkeen TE-palveluiden sivuilla viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi.

Kassan asiakaspalvelu muuttuu ajanvarauspohjaiseksi, maanantaisin yleinen päivystys

Marraskuun alusta lähtien Sähköalojen työttömyyskassan asiakaspalvelu Tampereen toimistolla on avoinna maanantaisin kello 9–15. Muina arkipäivinä kassa palvelee henkilökohtaisesti ajanvarauksella.

Hakemuksia voi jättää joka päivä työttömyyskassan postilaatikkoon, joka löytyy toimitalon sisäpihan puolelta.

Asiakaspalvelun muutoksella kassa pyrkii parantamaan palvelun laatua. Voit jo ajanvarauksen yhteydessä kertoa etukäteen, mitä asiasi koskee, jolloin kassan asiantuntijat voivat perehtyä tilanteeseesi ennalta.

Henkilökohtaisen asiakaspalveluajan voit varata sähköpostitse osoitteesta ttkassa@sahkoliitto.fi, lähettämällä viestin yhteydenottolomakkeella kassan sähköisen asioinnin kautta tai soittamalla kassan puhelinpalveluun numeroon 03 252 0300. Puhelinpalvelu on avoinna maanantaina ja keskiviikkona kello 9–15 ja perjantaina kello 9–12.