Sähköliitto on perustettu Tampereella vuonna 1955, ja se solmii 12 työehtosopimusta.

Liitto on pääsopijana sähköistys- ja sähköasennusalalla (jäseniä noin 10 500) sekä energia-ICT-verkostoalalla (jäseniä noin 5 300).

Sähköliitossa on noin 34 000 jäsentä, jotka työskentelevät sähkön parissa esimerkiksi rakennustyömailla, voimalaitoksissa, tehtaissa ja tietoliikenneyhtiöissä, opiskelevat alaa tai ovat eläköityneet alalta. Liitolla on 134 toimivaa ammattiosastoa.

Sähköliiton keskustoimisto sijaitsee omassa toimitalossa Tampereella. Muita toimipaikkoja liitolla on Helsingissä, Turussa, Kotkassa ja Oulussa.

Sähköliiton hallituksessa kaudella 2016‒2020 on 15 jäsentä ja edustajistossa 70 jäsentä.

Sähköliiton viimeinen liittokokous pidettiin vuonna 1992. Kokouksessa hyväksytyn sääntömuutoksen mukaan liittokokouksia ei enää järjestetä, vaan vuodesta 1996 lähtien korkeinta päätösvaltaa Sähköliitossa käyttää edustajisto.

Liiton puheenjohtajana kaudella 2016‒2020 toimii Sauli Väntti ja liittosihteerinä Hannu Luukkonen.

Sähköliiton jäsenlehti on Vasama, jonka painos on noin 29 000 kappaletta. Lehden päätoimittaja on Sauli Väntti.

Sähköliitolla on aktiiviset kansainväliset suhteet Pohjoismaihin ja alan kansainvälisiin järjestöihin. Yhteistyösuhteita on myös Baltian maiden ja Venäjän sähköalan liittoihin.

Työntekijöitä liiton ja työttömyyskassan palveluksessa on yhteensä noin 45.

Liiton jäsenmaksuprosentti vuonna 2018 on 1,45.

Historia pähkinänkuoressa

Suomen Sähköalantyöntekijäin Liitto ry (SSTL) perustettiin 30.10.1955 Tampereella. Rautatieasemaa vastapäätä sijainneeseen silloiseen hotelli Emmaukseen oli kokoontunut 53 sähkötyöntekijää 16 paikkakunnalta eri puolilta maata.

SSTL ei ollut ensimmäinen sähköalan ammattilaisten liitto Suomessa. Sähkömiesten eli aikakautensa kielellä monttöörien ensimmäinen järjestäytyminen omaan liittoon tapahtui jo vuosina 1907–1909, jolloin toimi lyhytikäiseksi jäänyt Suomen Sähkötyöntekijäin Liitto. Sen jälkeen seurasi pitkä epäitsenäinen aika muun muassa Metalliliiton alaisuudessa, kunnes halu puolustaa omia työehtoja itsenäisessä liitossa johti nykyisen Sähköliiton syntyyn.

Vaatimattomasta alusta kasvoi vajaassa 20 vuodessa kaikki sähköalojen ammattilaiset yhteen koonnut vahva Sähköliitto, jonka nimi on ollut vuodesta 1996 lähtien virallisesti Sähköalojen ammattiliitto ry. Ytimekkyyden takia käytämme kuitenkin nimeä Sähköliitto.

Sähköliiton historiaa on tutkinut dosentti, valtiotieteiden tohtori Erkki Vasara. Hänen kirjoittamansa historiakirja Virtaa viisi vuosikymmentä ilmestyi keväällä 2007.