Yhteystiedot  |  FI  EN  |   SV  |

Close this search box.

Historia pähkinänkuoressa

Suomen Sähköalantyöntekijäin Liitto ry (SSTL) perustettiin 30.10.1955 Tampereella. Rautatieasemaa vastapäätä sijainneeseen silloiseen hotelli Emmaukseen oli kokoontunut 53 sähkötyöntekijää 16 paikkakunnalta eri puolilta maata.

SSTL ei ollut ensimmäinen sähköalan ammattilaisten liitto Suomessa. Sähkömiesten eli aikakautensa kielellä monttöörien ensimmäinen järjestäytyminen omaan liittoon tapahtui jo vuosina 1907–1909, jolloin toimi lyhytikäiseksi jäänyt Suomen Sähkötyöntekijäin Liitto. Sen jälkeen seurasi pitkä epäitsenäinen aika muun muassa Metalliliiton alaisuudessa, kunnes halu puolustaa omia työehtoja itsenäisessä liitossa johti nykyisen Sähköliiton syntyyn.

Vaatimattomasta alusta kasvoi vajaassa 20 vuodessa kaikki sähköalojen ammattilaiset yhteen koonnut vahva Sähköliitto, jonka nimi on ollut vuodesta 1996 lähtien virallisesti Sähköalojen ammattiliitto ry. Ytimekkyyden takia käytämme kuitenkin nimeä Sähköliitto.

Liiton viimeinen liittokokous pidettiin vuonna 1992. Siellä hyväksytyn sääntömuutoksen mukaan liittokokouksia ei enää järjestetä, vaan vuodesta 1996 lähtien korkeinta päätösvaltaa liitossa käyttää edustajisto.

Sähköliiton historiaa on tutkinut dosentti, valtiotieteiden tohtori Erkki Vasara. Hänen kirjoittamansa historiakirja Virtaa viisi vuosikymmentä ilmestyi keväällä 2007.