Työehtosopimukset

Sähköliitto neuvottelee ja solmii kaikkiaan 12 alakohtaista sähköisten alojen työehtosopimusta. Klikkaa sopimusalaotsikkoa, niin pääset kyseiseen sopimukseen ja sen liitteisiin.

Energia-, ICT- ja verkostoala

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n, Energiateollisuus ry:n sekä Julkisten ja hyvinvointialojen Liitto JHL ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.1.2018 saakka, ja sitä noudatetaan Energiateollisuus ry:n jäsenyritysten työntekijöiden työsuhteisiin sekä Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyritysten työntekijöiden työsuhteisiin.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat työehtoasiantuntijat Juha Lujanen ja Jouni Leppänen.

Sähköistys- ja sähköasennusala

• Sopimus on neuvoteltu Sähkötekniset työnantajat STTA ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.1.2018 saakka, ja sitä noudatetaan Sähkötekniset työnantajat STTA ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyritysten palveluksessa oleviin työntekijöihin, jotka työskentelevät sähkölaitteistojen rakennus-, korjaus-, huolto- ja ylläpitotöissä tai näihin läheisesti liittyvissä tehtävissä tai sähkölaitteiden korjaus- ja huoltotöissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat vastaava työehtoasiantuntija Jari Ollila, työehtoasiantuntijat Jari Kiviluoma, Ari Kähkönen, Jaakko Aho ja Mika Sarja, liittosihteeri Hannu Luukkonen sekä oto toimitsija Päivi Hoivala.

Puolustusministeriö

• Sopimus on neuvoteltu Puolustusministeriön ja Sähköalojen ammattiliitto ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.1.2018 saakka, ja sitä noudatetaan Puolustushallinnon rakennuslaitoksen sekä Ilmavoimien talotekniikka-alan sähköasennustöissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat vastaava työehtoasiantuntija Jari Ollila ja työehtoasiantuntija Ari Kähkönen.

Huolto- ja kunnossapitoala

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.1.2018 saakka, ja sitä noudatetaan työntekijöihin, jotka työskentelevät erilaisissa kiinteistöjen ja teollisuuden ylläpito-, huolto- ja kunnossapitotehtävissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat vastaava työehtoasiantuntija Jari Ollila ja työehtoasiantuntija Jari Kiviluoma.

Paperi- ja puumassateollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Metsäteollisuus ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 30.11.2019 saakka, ja sitä noudatetaan Metsäteollisuus ry:n paperi- ja puumassateollisuusosastojen sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat työehtoasiantuntijat Mikko Korpinen ja Tapio Heikkinen.

Mekaaninen metsäteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Teollisuusliitto ry:n ja Metsäteollisuus ry:n välillä.
  • Se on voimassa 30.11.2017 saakka, ja sitä noudatetaan sahoilla, höyläämöissä, kyllästämöissä, vaneri-, puuelementti-, puutalo-, rakennuspuusepän-, laatikko-, puu- ja lastulevytehtaissa sekä niiden yhteydessä toimivissa kuitulevytehtaissa ja niiden sivutuote/huolto-osastoilla työskentelevien työntekijöiden työsuhteissa.

Teknologiateollisuus

• Sovintokokonaisuus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Teollisuusliitto ry:n ja Teknologiateollisuus ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 30.10.2020 saakka, ja sitä noudatetaan teknologiateollisuuden yrityksissä työskentelevien sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.

Rakennustuoteteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 28.2.2018 saakka, ja sitä noudatetaan rakennustuoteteollisuuden yrityksissä työskentelevien sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.

Kemian- ja kumiteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Kemianteollisuus ry:n sekä Kumiteollisuus ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 30.11.2020 saakka, ja sitä noudatetaan kemian- ja kumiteollisuudessa työskentelevien sähköalojen työntekijöiden työsuhteissa.

Elintarviketeollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Elintarviketeollisuus ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.1.2021 saakka, ja sitä noudatetaan peruselintarviketeollisuuden, panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden sekä lihateollisuuden yrityksissä työskentelevien sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.

Lasikeraaminen teollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Kulutustavara- ja erikoistuoteteollisuus KET ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 30.11.2017 saakka.

Veikkaus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimus on voimassa 31.12.2018 saakka, ja sitä noudatetaan Veikkauksen rahapelitoiminnan sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitaa työehtoasiantuntija Mikko Korpinen.