Työehdot

Olemme kesäkuussa päivittämässä sivun sisältöä vastaamaan nykyistä tilannetta. Osassa sopimusaloja on muun muassa tehty yrityskohtaisia sopimuksia.

Sähköliitto neuvottelee ja solmii kaikkiaan 11 alakohtaista sähköisten alojen työehtosopimusta. Klikkaa sopimusalaotsikkoa, niin pääset kyseiseen sopimukseen ja sen liitteisiin.

Energia-, ICT- ja verkostoala

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n, Energiateollisuus ry:n sekä Julkisten ja hyvinvointialojen Liitto JHL ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan Energiateollisuus ry:n jäsenyritysten työntekijöiden työsuhteisiin sekä Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyritysten työntekijöiden työsuhteisiin.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat työehtoasiantuntijat Juha LujanenJouni Leppänen ja Perttu Sarja.

Sähköistys- ja sähköasennusala

• Sopimus on neuvoteltu Sähkötekniset työnantajat STTA ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan Sähkötekniset työnantajat STTA ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyritysten palveluksessa oleviin työntekijöihin, jotka työskentelevät sähkölaitteistojen rakennus-, korjaus-, huolto- ja ylläpitotöissä tai näihin läheisesti liittyvissä tehtävissä tai sähkölaitteiden korjaus- ja huoltotöissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat työehtoasiantuntijat Jari Kiviluoma, Ari Kähkönen, Jaakko Aho, Mika Sarja ja Jari Räsänen sekä vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila ja varapuheenjohtaja Hannu Luukkonen.

Puolustusministeriö

• Sopimus on neuvoteltu Puolustusministeriön ja Sähköalojen ammattiliitto ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan Puolustushallinnon rakennuslaitoksen sekä Ilmavoimien talotekniikka-alan sähköasennustöissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat  työehtoasiantuntija Ari Kähkönen ja vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila.

Huolto- ja kunnossapitoala

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan työntekijöihin, jotka työskentelevät erilaisissa kiinteistöjen ja teollisuuden ylläpito-, huolto- ja kunnossapitotehtävissä.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitavat työehtoasiantuntija Jari Kiviluoma ja vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila

Paperi- ja puumassateollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Metsäteollisuus ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan Metsäteollisuus ry:n paperi- ja puumassateollisuusosastojen sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.

Mekaaninen metsäteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Teollisuusliitto ry:n ja Metsäteollisuus ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan sahoilla, höyläämöissä, kyllästämöissä, vaneri-, puuelementti-, puutalo-, rakennuspuusepän-, laatikko-, puu- ja lastulevytehtaissa sekä niiden yhteydessä toimivissa kuitulevytehtaissa ja niiden sivutuote/huolto-osastoilla työskentelevien työntekijöiden työsuhteissa.

Rakennustuoteteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan rakennustuoteteollisuuden yrityksissä työskentelevien sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.

Kemian- ja kumiteollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Kemianteollisuus ry:n sekä Kumiteollisuus ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan kemian- ja kumiteollisuudessa työskentelevien sähköalojen työntekijöiden työsuhteissa.

Elintarviketeollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Elintarviketeollisuus ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan peruselintarviketeollisuuden, panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden sekä lihateollisuuden yrityksissä työskentelevien sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitaa työehtoasiantuntija Mikko Korpinen.

Lasikeraaminen teollisuus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n ja Kulutustavara- ja erikoistuoteteollisuus KET ry:n välillä.

Veikkaus

• Sopimus on neuvoteltu Sähköalojen ammattiliitto ry:n, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä.
  • Sopimusta noudatetaan Veikkauksen rahapelitoiminnan sähköalan työntekijöiden työsuhteissa.
  • Alan asioita Sähköliitossa hoitaa työehtoasiantuntija Mikko Korpinen.