Kun liityt opiskeluaikanasi Sähköliiton oppilasjäseneksi, saat käyttöösi rahanarvoisia jäsenetuja, mutta jäsenyys ei maksa sinulle mitään. Oppilasjäsenyys on hyvä tapa tutustua Sähköliiton toimintaan jo opiskeluaikanasi.

Jos kuitenkin työskentelet opiskeluaikana esimerkiksi kesäloma-aikana millä alalla tahansa, muistathan liittyä Sähköliiton varsinaiseksi jäseneksi. Samalla liityt myös työttömyyskassan jäseneksi. Vuonna 2018 maksu on 1,45 prosenttia veronalaisesta tulostasi, ja sen voi vähentää verotuksessa. Maksavana jäsenenä kartutat työssäoloehtoa, joka vaaditaan ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saamiseksi. Opiskelulukukausille saat jäsenmaksuvapautuksen.

Voit pyytää jäsenmaksuviitteitä opiskelun ohella tehtävää työtä varten Sähköliiton jäsenrekisteristä puh. 03 252 0400 arkisin kello 9‒15 tai maksaa jäsenmaksut netissä Jäsenrekisterin kautta.

Opiskelija, muista päättää perintäsopimus!

Jos maksoit kesätöiden ajalta jäsenmaksua ja jatkat opiskelua, muista täyttää perintäsopimuksen päättymisilmoitus ja hankkia oppilaitoksestasi erillinen todistus opiskeluajasta. Silloin saat jäsenmaksuvapautuksen aina lukuvuodeksi kerrallaan.

Päättymisilmoituslomakkeen löydät Sähköliitto.fistä oikean yläreunan Lomakkeet-painikkeen alta.

Opiskelevan jäsenen ei tarvitse maksaa jäsenmaksua opiskelulukukausien ajalta, joten kesätöiden päättymisestä ja opiskelun jatkumisesta kannattaa ilmoittaa Sähköliiton jäsenrekisteriin. Näin toimimalla jäsenyytesi ja työttömyysturvaoikeutesi pysyvät voimassa.

Kun valmistut

Valmistuttuasi oppilasjäsenyytesi päättyy. Kun siirryt työskentelemään sähköisille aloille ja haluat jatkaa Sähköliiton jäsenenä, sinun tulee liittyä liiton varsinaiseksi eli sopimusalajäseneksi, jos et ole jo liittynyt opiskeluaikana tehtyjen kesätöiden myötä. Hoida jäsenyys kuntoon heti työsuhteen alusta alkaen.

Varsinaisena jäsenenä saat tueksesi työelämässä liiton edunvalvonnan ja hoidat kerralla kuntoon myös työttömyysturvan, sillä samalla kuulut Sähköalojen työttömyyskassaan. Lisäksi pääset kiinni kaikkiin Sähköliiton jäsenetuihin.

Milloin jäsenmaksuvapautusta?

Sähköliiton jäsenenä olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen, jos olet vailla ansiotuloja.

Osaston jäsenenä et ole velvollinen maksamaan liittomaksua Kansaneläkelaitoksen maksamista korvauksista etkä sosiaaliavustuksen luonteisista maksuista.

Osaston jäsenenä et ole myöskään velvollinen maksamaan liittomaksua ajalta, jolloin olet

• opiskelemassa
  • suorittamassa asevelvollisuutta tai siviilipalvelua
  • kuntoutustuella tai määräaikaisella eläkkeellä
  • laitoshoidossa tai omaishoitoajalla
  • suorittamassa vapausrangaistusta
  • palkattomalla vapaalla
  • osallistumassa liiton hyväksymään työtaisteluun
  • vakuutusyhtiön päivärahalla
  • kannatusjäsenenä

Jos olet vapautettu jäsenmaksuista, velvollisuutesi on ilmoittaa jäsenmaksuista vapautumisen syy ja ajankohta Sähköliiton jäsenrekisteriin.

Kun ilmoitat jäsenmaksuvapaat rekisteriin, varmistat, että jäsenyytesi ja työttömyysturvaoikeutesi pysyvät voimassa.