Sähköalaa opiskelevana sinun kannattaa liittyä Sähköliittoon oppilasjäseneksi. Jäsenyys on ilmainen. Liiton sääntöihin tehtyjen muutosten ansiosta sinun ei enää tarvitse täyttää uutta jäsenhakemusta aloittaessasi työn opiskeluaikanasi tai opintojesi päätyttyä.

Oppilasjäsenyytesi jatkuu sopimusalajäsenyytenä, kun ilmoitat liiton jäsenrekisteriin työpaikkasi sekä työsuhteesi alkamisajan. Sinun tulee myös alkaa maksaa jäsenmaksua. Sopimusalajäsenyys alkaa ensimmäisestä jäsenmaksusi maksamisesta. Samalla alkaa myös työttömyyskassan jäsenyytesi.

Helpoin tapa jäsenmaksun maksamiseen on täyttää jäsenmaksun perintäsopimus ja toimittaa se palkanlaskentaan, jotta työnantaja perii jäsenmaksusi suoraan palkastasi. Jäsenmaksun voit myös suorittaa itse pyytämällä jäsenrekisteristä jäsenmaksuviitteet tai maksamalla jäsenmaksun kirjautumalla Jäsenrekisteriin ja siirtymällä siellä Nordean tai OKOn verkkopalveluun.

Oppilasjäsenyytesi katkeaa, jos et kahden vuoden sisällä opintojesi päättymisestä siirry työskentelemään sähköisille aloille.

Jos opiskelusi jatkuu työssäolojakson (esimerkiksi kesätyö) jälkeen, sinulle myönnetään hakemuksesta jäsenmaksuvapautus opiskelun vuoksi lukuvuodeksi kerrallaan.