← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Kesäduunari-info avautuu tänään

Jo 18 kesältä tuttu SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään 2. toukokuuta. Palvelu neuvoo kesätyöntekijöitä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja nettilomakkeen kautta. Yhteyttä voi ottaa, vaikkei olisi ammattiliiton jäsen.

Tämän vuoden Kesäduunarineuvoja Vee Tirinen on työoikeuteen perehtynyt oikeustieteiden opiskelija Itä-Suomen yliopistosta.

Kesäduunarineuvoja kehottaa kesätyöntekijöitä tekemään työsopimuksen kirjallisena ja käymään sen huolellisesti läpi ennen allekirjoittamista. Työsopimuksessa kirjataan tärkeät työsuhteen ehdot, kuten työtunnit, työaika, työsuhteen kesto, palkka ja noudatettava työehtosopimus. Allekirjoitettu sopimus sitoo kumpaankin osapuolta.

– Kesäduunari-infosta voi kysyä neuvoja jo ennen allekirjoittamista, jos jokin työsopimuksen kohta tuntuu epäselvältä. Neuvoja voi kysyä myös palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyvistä aiheista. Kysymykset käsitellään aina luottamuksellisesti, eikä avun pyytämistä tarvitse arastella, Tirinen painottaa.

– Kesätyöntekijän kannattaa perehtyä huolellisesti omiin oikeuksiinsa ja velvollisuuksiinsa. Hänellä on oikeus saada kunnollinen perehdytys työhönsä. Työnantajan pitää antaa ohjausta muun muassa työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden käytöstä sekä toimintatavoista, jotta työ sujuu turvallisesti.

Maksuton Kesäduunari-info palvelee 31. elokuuta asti. Neuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot on koottu Kesäduunari-infon verkkosivuille. Usein kysyttyjen kysymyksien vastaukset ja kesäduunarin muistilista kannattaa käydä lävitse ennen yhteydenottoa.

Lue seuraavaksi