Yhteystiedot  |  FI  EN  |   SV  |

Jäsenyyden ylläpito​

Ovathan jäsentietosi ajan tasalla?

Muista ilmoittaa liiton jäsenrekisteriin kun työpaikkasi tai yhteystietosi vaihtuu. On myös tärkeää, että ilmoitat jäsenmaksuvapautukseen oikeuttavista muutoksista työsuhteessa, jotta jäsenyys voi jatkua katkoitta.

Helpoiten päivität kaikkia jäsentietojasi verkossa kirjautumalla Sähköliiton sähköiseen asiointipalveluun. Osan jäsentietojen muutoksista voit ilmoittaa kätevästi myös Sähköliiton mobiilisovelluksesta.

Voit päivittää tietojasi myös olemalla yhteydessä liiton jäsenrekisteriin sähköpostitse tai puhelimitse.

Jäsenrekisterimme lähettää automaattisesti itse maksaville jäsenille muistutuksia puuttuvista jäsenmaksuista. Mikäli saat muistutusviestin tai -kirjeen, toimi siinä olevien ohjeiden mukaisesti.

Jäsenrekisteri

jasenrekisteri@sahkoliitto.fi
ma klo 9–12, ti klo 12–14,
ke klo 9–12 ja
to klo 9–12

Mobiilisovellus

Voit näppärästi päivittää tietojasi ja maksaa jäsenmaksujasi myös liiton mobiilisovelluksen kautta.

Lataa sovellus Apple Storesta tai Google Play -kaupasta.

Jäsenmaksu

Jäsenmaksu on 1 % verotettavista ansioista.

Jäsen on velvollinen suorittamaan liittomaksua päätoimensa palkkatulosta ja Sähköliiton maksamasta korvauksesta sekä työttömyyskassan maksamista veronalaisista etuuksista.

Jäsenmaksun suuruudesta päättää jäsenten muodostama edustajisto syyskokouksessa aina kalenterivuodeksi kerrallaan.

Jäsenmaksu sisältää myös Työttömyyskassa Aarian jäsenmaksun.

Jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa. Sähköliitto ilmoittaa jäsenmaksutiedot suoraan verottajalle.

Edustajisto päättää vuosittain myös ammatinharjoittajien seuraavan vuoden jäsenmaksun suuruuden. Se on vuonna 2023 30 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta.

Hyödyllistä tietoa

Työnantaja voi yleensä periä jäsenmaksut palkastasi

Vaivattomin tapa on hoitaa jäsenmaksut niin, että työnantaja perii ne suoraan palkasta ja tilittää Sähköliitolle. Se on myös yleisin tapa, jota jäsenemme käyttävät. Kun työnantaja perii jäsenmaksun suoraan palkastasi, sinun ei tarvitse itse laskea kuukausittain jäsenmaksun määrää ja huolehtia maksusta. Useimpien työnantajien kanssa työnantajaperinnän järjestäminen onnistuu helposti.

Voit valtuuttaa jo liittymislomakkeella Sähköliiton lähettämään työnantajallesi jäsenmaksujen perintäsopimuksen. Voit hoitaa sen liittymisen jälkeen ottamalla yhteyttä jäsenrekisteriin, tai sähköisessä asiointipalvelussa tekemällä uuden työsuhdeilmoituksen klikkaamalla päävalikosta ”Omat jäsentiedot” ja valitsemalla alasvetovalikosta ”Työsuhteet”. ”Tee uusi työsuhdeilmoitus” -painike vie sinut täytettävälle työsuhdeilmoituslomakkeelle, jossa valitset työnantajaperinnän. Sähköliiton jäsenrekisteri toimittaa jäsenmaksunperintävaltakirjan työnantajallesi.

Jäsenmaksuperintä palkastasi käynnistyy noin kuukauden kuluessa valtuutuksesta.

Muista aina tarkistaa palkkanauhastasi, että ay-jäsenmaksu on peritty palkastasi. Jos maksuja ei näy palkkanauhassa, ota yhteys palkanlaskijaasi.

Maksat itse jäsenmaksut

Maksa jäsenmaksusi säännöllisesti palkanmaksukausittain, sen kuukauden viitteellä, mihin palkka kohdistuu. Viitteet lähetetään jäsenmaksut itse maksaville aina tammikuussa koko vuodeksi.

Voit myös helposti laskea ja maksaa jäsenmaksut liiton sähköisessä asiointipalvelussa, sekä liiton mobiilisovelluksella.

Muistathan maksaa jäsenmaksun myös, jos sinulla on satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja ansiotuloja.  Työttömyyskassa Aaria perii jäsenmaksun ansiosidonnaisesta päivärahasta. Muista myös ilmoittaa jäsenrekisteriin, jos olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen.

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa Kelan tai vakuutusyhtiöiden maksamista korvauksista eikä sosiaaliavustuksen luonteisista maksuista tai jos:

• lähdet opiskelemaan sen jälkeen, kun jo olet varsinainen eli sopimusalajäsen (opiskeluaikana saadusta palkkatulosta on silti aina maksettava jäsenmaksu)
  • suoritat ase- tai siviilipalvelusta
  • saat määräaikaista eläkettä tai siirryt pysyvälle eläkkeelle (toimita kopio eläkepäätöksestä jäsenrekisteriin)
  • olet laitoshoidossa tai omaishoitajana
  • suoritat vapausrangaistusta
  • olet palkattomalla vapaalla
  • osallistut liiton hyväksymään työtaisteluun
  • olet oppilasjäsen

Jäsenmaksua ei tarvitse maksaa työntekijöille maksettavista matkakustannusten korvauksista siinäkään tapauksessa, että ne katsottaisiin ennakonpidätyksenalaisiksi.

HUOM! Muista aina ilmoittaa liiton jäsenrekisterille oikeudestasi jäsenmaksuvapautukseen.

Tee uusi työsuhdeilmoitus jokaisen uuden työsuhteen alkaessa ‒ myös silloin, kun maksat jäsenmaksun itse. Voit hoitaa asian sähköisessä asioinnissa, jossa teet ilmoituksen klikkaamalla päävalikosta ”Omat jäsentiedot” ja valitsemalla alasvetovalikosta ”Työsuhteet”. ”Tee uusi työsuhdeilmoitus” -painike vie sinut täytettävälle työsuhdeilmoituslomakkeelle.

Valitse valikosta myös periikö työnantaja jäsenmaksusi, vai maksatko jäsenmaksusi itse. Jos valitset työnantajaperinnän, Sähköliiton jäsenrekisteri toimittaa jäsenmaksunperintävaltakirjan työnantajallesi. Tarkistathan jäsenmaksuperinnän alkamisen aina palkkalaskelmastasi.

Jos valitset maksavasi itse jäsenmaksut, eikä sinulle ole jo kuluvan vuoden aikana toimitettu viitteitä, toimittaa jäsenrekisteri sinulle viitteet maksamista varten.

Muista tarvittaessa myös laittaa ruksi kohtaan ”Työsuhteeni edellisessä työpaikassa on päättynyt”.

Kun vaihdat Sähköliiton jäseneksi toisesta liitosta

Kun liityt Sähköliittoon vaihtamalla jäsenyyden toisesta ammattiliitosta tai työttömyyskassasta täytä liittymislomakkeeseen tiedot edellisestä ammattiliitostasi ja/tai työttömyyskassastasi. Täytä myös kohta, jossa valtuutat Sähköliiton hoitamaan liiton ja/tai kassan vaihdon puolestasi. Silloin sinun ei tarvitse itse hoitaa jäsenyyden päättämistä vanhaan liittoosi ja/tai kassaan, näin jäsenyytesi sekä työttömyysturvasi jatkuu ilman katkoa. Työttömyyskassalain mukaan henkilö ei voi olla samanaikaisesti kahden työttömyyskassan jäsen.

Jos olet jo päättänyt jäsenyyden vanhaan kassaan, on tärkeää, että liityt Sähköliittoon ja Työttömyyskassa Aariaan 30 päivän kuluessa erostasi, jos haluat varmistaa, että työttömyysturvasi ei katkea. Varmista myös, että jäsenmaksusi on maksettu edelliseen liittoosi ja työttömyyskassaasi siirtymispäivään asti.

Huomioithan jos työnantajasi perii jäsenmaksun palkastasi, että jäsenmaksun perintäsopimus on aina työnantaja- ja liittokohtainen. Sen vuoksi liiton vaihdon yhteydessä sinun täytyy ilmoittaa palkanlaskijallesi, että edellisen liiton perintä täytyy päättää. Lisäksi rastita liittymislomakkeen kohta ”työnantajaperintä”, niin Sähköliitto hoitaa puolestasi työnantajasi kanssa työnantajaperinnän käynnistämisen Sähköliittoon.

Kun vaihdat Sähköliiton jäsenyydestä toisen liiton jäseneksi

Valtuuta liittyessäsi uusi liitto ilmoittamaan erostasi Sähköliittoon. Näin varmistat, että jäsenyytesi siirtyy uuteen liittoon ja sen työttömyyskassaan ilman katkoa. Varmista, että jäsenmaksusi tai ilmoitus jäsenmaksuvapautuksesta on kunnossa siirtymispäivään asti. Jos työnantaja perii jäsenmaksusi, ilmoita palkanlaskijallesi, että eivät peri Sähköliiton jäsenmaksua enää uuteen liittoon siirtymisen jälkeen.

Sähköliiton jäsenrekisterijärjestelmä lähettää automaattisesti muistutukset jäsenmaksukatkoksista itse jäsenmaksut maksaville jäsenille. Muistutusviesti lähtee aina kuukauden 20. päivä. Viesti tulee sähköpostitse niille itsemaksaville jäsenille, joilla on puuttuvia jäsenmaksuja ja joiden sähköpostiosoite on jäsenrekisterissä. Kannattaa huomioida, että muistutus saattaa mennä myös roskapostiin. Jos sähköpostiosoite puuttuu, järjestelmä lähettää muistutuksen postitse.

Usein muistutus on tarpeeton, kun jäsen ei ole tehnyt ilmoitusta jäsenrekisteriin jäsenmaksuvapautukseen oikeuttavasta tilanteestaan.

Jos saat muistutuksen, niin hoidathan puuttuvat jäsenmaksut mahdollisimman pian kuntoon tai ilmoitathan mahdollisista jäsenmaksuvapautuksista, niin jäsenyytesi säilyy ajan tasalla.

Voit olla yhteydessä jäsenrekisteriin myös puhelimitse jäsenmaksuihin liittyvistä asioista.

Sähköliiton jäsen voi olla myös ammatinharjoittaja, eli yrittäjäjäsen. Palkansaajakassaan kuulumisessa on kuitenkin huomioitavia rajoitteita. Jos olet aloittanut yritystoiminnan, voit kuulua Työttömyyskassa Aariaan yrittäjäjäsenenä enintään 18 kuukautta. Et voi kerryttää työssäoloehtoasi, kun olet yrittäjäjäsenenä palkansaajakassassa.

Jos kuitenkin siirryt takaisin palkansaajaksi 18 kuukauden suoja-ajan kuluessa ja jäät työttömäksi tai lomautetuksi, sinulla on oikeus kassan maksamaan työttömyysturvaan.

Pyydä liitosta viitenumerot jäsenmaksujen maksamista varten. Yrittäjäjäsenen jäsenmaksu on 30 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta.

Sinulla on myös mahdollisuus liittyä yrittäjille tarkoitettuun työttömyyskassaan. Jos liityt Yrittäjäkassaan kuukauden kuluessa palkansaajakassasta eroamisesta, pääset sinne niin sanottuna siirtyvänä jäsenenä ja varmistat, ettei ansioturvaasi tule katkosta.

Elämäntilanteen muuttuessa voit saada jäsenmaksuvapautuksen

Sinun ei tarvitse erota liitosta, jos elämäntilanteesi muuttuu esimerkiksi päätoimisten opintojen, perhevapaan, asevelvollisuuden vuoksi tai saat Kelalta sairaus-/työttömyyspäivärahaa. Olet silloin oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen. Ole tässä tapauksessa yhteydessä jäsenrekisteriin tai käy itse merkitsemässä jäsenmaksuvapautus sähköisessä asiointipalvelussa.

Oletko tyytymätön Sähköliittoon?

Jos olet tyytymätön Sähköliiton toimintaan, voit myös eroamisen sijaan antaa liitolle palautetta. Jokainen jäsen on meille tärkeä ja haluamme parhaamme mukaan kehittää palveluitamme ja toimintaamme vastaamaan tarpeitasi. Palautteesi on meille arvokas! Palautteen voit antaa tästä!

Jos kuitenkin haluat erota toimi näin

Jos eroat vaihtaaksesi toiseen ammattiliittoon, katso edeltä kohdasta “Jos vaihdat ammattiliittoa”, ohje miten hoidat sen kaikkein helpoiten.

Jos eroat muusta syystä, ilmoita eroamisesta kirjallisesti Sähköliiton jäsenrekisteriin esimerkiksi sähköpostitse, tai sähköisen asiointipalvelun yhteydenottolomakkeella. Ilmoita, jos haluat samalla erota myös Työttömyyskassa Aarian jäsenyydestä. Huolehdithan jäsenmaksut jäsenyyden päättymiseen asti.

Tärkeät nimet ja numerot

Liiton virallinen nimi: Sähköalojen ammattiliitto ry
Liittonumero: 003
Y-tunnus: 0214444-6
Työnantajatilitykset puh. 03 252 0500, tyonantajatilitykset@sahkoliitto.fi

Jäsenmaksusta

Sähköliiton jäsenmaksu vuonna 2023 on 1 prosentti jäsenen ennakonpidätyksen alaisesta ansiotulosta.

Jäsenmaksu tulee periä myös jäsenellemme maksetusta loma- ja lomaltapaluurahasta sekä työsuhteen päättyessä lomakorvauksesta. Eläkkeelle siirtyneeltä jäseneltämme ei peritä jäsenmaksua.

Tilitystavoista

Jäsenmaksutilityksessä on aina käytettävä sen kuukauden viitettä, jolta palkka maksetaan.

Pientilittäjän tulee tilittää jäsenmaksut jäsenkohtaisesti, jolloin erillistä selvitysluetteloa ei tarvitse lähettää Sähköliittoon. Jäsenkohtaisen viitenumeron avulla maksu kohdistuu suoraan jäsenemme tietoihin sille kuukaudelle, jonka viitettä on käytetty.

Suurtilittäjän tulee tilittää jäsenmaksut kuukausittain yhdellä yrityskohtaisella viitenumerolla ja selvittää ne kolmen kuukauden välein TYVI-operaattoreiden välityksellä, Futunion ilmaisella Selvitys+-palvelulla, sähköpostitse tai postitse. Selvitys+-palvelu löytyy osoitteesta www.selvitysplus.fi.

Jos tilitystapaa on tarpeen vaihtaa, kannattaa ottaa yhteyttä Sähköliiton työnantajatilityksiin sähköpostitse osoitteella tyonantajatilitykset@sahkoliitto.fi

Perintävaltakirjasta

Sähköliiton jäsenrekisteri toimittaa tarvittavat maksu- ja viitenumerotiedot, kun olemme vastaanottaneet jäsenemme täytetyn työnantajaperintävaltakirjan.

Työnantajaperintävaltakirjassa on oltava työnantajan nimi, osoite, yhteystiedot, Y-tunnus ja työnantajan/palkanlaskijan tiedot. Työnantajan/palkanlaskijan tulee allekirjoittaa valtakirja ja merkitä siihen jäsenmaksuperinnän alkamispäivämäärä.

Jos kyseessä on uusi jäsenemme, jäsenmaksujen perintää ei voi aloittaa takautuvasti.

Mikäli jäsenemme jäsenmaksun perintä päättyy, siitä tulee ilmoittaa sähköpostilla osoitteeseen tyonantajatilitykset@sahkoliitto.fi tai selvitysluettelon kautta.

Jos jäsenemme työnantajayrityksen toiminta päättyy tai omistaja vaihtuu, siitä on ilmoitettava Sähköliittoon.