If

Henkivakuutus turvaa toimeentulosi, jos jäät yksin pitämään huolta perheestäsi. Sähköliiton jäsenenä voit hankkia itsellesi ja puolisollesi tutkitusti Suomen edullisimman* Primus-henkivakuutuksen. Lisäksi saat lapsellesi Primus-tapaturmavakuutuksen vain muutamalla eurolla kuukaudessa. Kaikkiin uusiin Primus-henki- ja tapaturmavakuutuksiin kuuluu nyt veloituksetta lisäetuna 2 000 euron Selviytymisturva. Jos pahin sattuu, 2 000 euron Selviytymisturva maksetaan vakuutetun kuolinpesälle tai edunsaajalle. Sen tarkoituksena on antaa turvaa välittömiin kuolemaan liittyviin kuluihin, kuten hautaus- ja perunkirjoituskuluihin.

Kattavimman vakuutusturvan koko perheelle saat osoitteesta henkivakuutuskuntoon.fi.

Primus-vakuutukset myöntää Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva.

* Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn hintavertailu 9/2016

Ifiltä edulliset vakuutukset Sähköliiton jäsenille

Pääset mukaan If Etuohjelmaan jo yhdellä vakuutuksella (esimerkiksi kotivakuutuksella), kun vastaanotat vakuutuspostisi vain sähköisesti Ifin Omille sivuille. If Etuohjelmassa saat lähes kaikista jatkuvista vakuutuksistasi vähintään 11 prosentin alennuksen. Etu laajenee asiakkuutesi kasvaessa aina tuntuvaan 16 prosentin alennukseen saakka. Poikkeuksena on vain Primus-vakuutus, jota alennus ei koske.

Hyödynnä kaikki vakuutusten jäsenedut ja päivitä myös autovakuutuksesi tai puolisosi matkavakuutus. Jos vaihdat autoa, If tarjoaa palvelun kätevään auton sähköiseen rekisteröintiin.

Lisätietoja: www.if.fi/sahkoliitto tai numerosta 010 19 19 19

Tuulilasi on merkittävä kantava korirakenne

Maalis-huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita. Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino välttyä vahingolta.

Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle. Suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, ja lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Vaurioitunut tuulilasi on turvallisuusriski

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna kohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.

– Auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.

Pieneltä kuulostava tuulilasivahinko voi tulla yllättävän kalliiksi. Siksi kaskovakuutukseen kannattaa sisällyttää lasiturva.

Yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Lasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1 000 euroa.