Tätä ei voi hyväksyä: työntekijän turvattomuus lisääntymässä

Jos helle piinasi tänä kesänä suomalaisia, niin maan hallitusta eivät helteetkään näyttäneet pysäyttävän. Se jatkaa uppiniskaisesti työlainsäädännön heikennyksien eteenpäin viemistä.

Maan hallitus päätti huhtikuun kehysriihessä, että työsopimuslakiin valmistellaan muutos, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Lausuntoaika esitysluonnoksesta päättyi viikolla 33.

Esityksen mukaan jatkossa alle 20 työntekijän yrityksissä työntekijän voisi irtisanoa vähemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai rikkomisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisestä, jos teko vaikeuttaisi työnantajan tai työyhteisön toimintaa tai horjuttaisi työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena.

Työntekijälle pitäisi antaa varoituksella mahdollisuus korjata tilanne.

Yksilötasolla esitys asettaa työntekijät turvattomaan asemaan ja pahimmillaan täysin työnantajan mielivallan armoille. Työntekijöistä halutaan tehdä nöyriä ja hiljaisia puurtajia, jotka eivät uskalla enää pitää oikeuksistaan kiinni eivätkä järjestäytyä ammattiliitojen jäseniksi.

Lakiehdotus on ensinnäkin hätäisesti valmisteltu, eikä esityksen työllisyysvaikutuksista ole mitään uskottavaa näyttöä olemassa.

Keskusjärjestö SAK:n hallitus on todennut, että toritapahtumat on nyt nähty ja on aika siirtyä konkreettisempiin toimenpiteisiin, ellei maan hallitus ole valmis vetämään lakiesitystään pois. SAK:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran maanantaina 3. syyskuuta päättämään tulevista toimenpiteistä.

Onneksi sentään terve järki voitti heinäkuun alkupuolella, jolloin maan hallitus ilmoitti lopettavansa alle 30-vuotiaiden työttömien perusteettomia määräaikaisuuksia koskevan esityksen valmistelun. Saapa nähdä, mitä tuleva syksy tuo vielä tullessaan...

Volttipäivien rahkeet kestäisivät enemmänkin osallistujia

Sähköliiton Volttipäiviä päästiin viettämään upeissa puitteissa Hämeenlinnan Aulangolla elokuun kolmantena viikonloppuna. Järjestelyt sujuivat mallikkaasti. Siitä isot kiitokset Hämeenlinnan ammattiosaston tapahtumassa mukana olleille osaston jäsenille.

Jopa luonnonvoimat hellivät tapahtumaa, lukuun ottamatta lauantaiaamun nopeaa sadekuuroa. Pisteenä iin päälle oli mahtava Vanajaveden-risteily, jossa silmänruoaksi tarjottiin upeita auringonpaisteisia järvimaisemia.

Tapahtumaan olisi kyllä mahtunut enemmänkin Sähköliiton jäseniä perheineen. Pohtimisen aihe tulevaisuutta silmällä pitäen on, kuinka Volttipäiville saataisiin houkuteltua runsaamminkin jäsenistöä.

Ensi vuonna Volttipäivät järjestetään Työväen Musiikkitapahtuman yhteydessä Valkeakoskella. Toivottavasti suosittu kesätapahtuma antaa lisäbuustia Volttipäiville osallistumiseen!

Työryhmien tulee viedä asiat maaliin

Viimeisetkin työehtosopimukset saatiin maaliin kesäkuun loppuun mennessä. Nyt on aika keskittyä työehtosopimusratkaisuissa sovittujen työryhmien toimintaan ja työryhmään sälytettyjen asioiden maaliin saattamiseen sovitun mukaisesti.

Myös liiton omaa toimintaa on tarvetta kehittää. Se onkin yhtenä vuoden 2019 keskeisistä painopistealueista, jotka esitetään marraskuussa kokoontuvalle edustajistolle hyväksyttäväksi. Tulevaisuuden resurssit ja voimavarat tulee yhä enenevässä määrin kohdistaa liiton ydintoimintoihin.

Mukavaa alkavaa syksyä!

Hannu Luukkonen

Sähköliiton liittosihteeri

Oy Sähkö Ab oli paikka, jossa liittosihteeri aloitti sähköasentajan uransa. Sähköliiton palveluksessa Hannu Luukkonen aloitti työehtoasiamiehenä kymmenisen vuotta sitten. Liittosihteeri hänestä tuli vuonna 2012.