← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Talousnäkymistä huolimatta satsaamme kehitystyöhön

Ensi vuoden talousarviossa on pyritty varautumaan synkkiin talousennusteisiin ja tulevaisuuden haasteisiin, vaikka tulevaa on entistä vaikeampaa ennustaa. Kehittämistyötä ei siinä kuitenkaan ole unohdettu.

Vuoden lopussa on tullut tavaksi kerrata menneisiin kahteentoista kuukauteen sisältyneitä haasteita, valopilkkuja unohtamatta. Syystä voidaan sanoa, että päättyvä vuosi on ollut haasteiden täyttämä, jälleen kerran. Nyt haasteiden mittakaava vain on ollut jopa maailmanlaajuinen ja luonne niin poikkeuksellinen, ettei niitä olisi osannut ennustaa eikä niihin varautua vuosi sitten.

Ei ole liioittelua todeta, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut koko maailman arkeen. Sähkön hinta on noussut pilviin, ja myös sen riittävyys saattaa olla vaakalaudalla tänä talvena. Me suomalaiset joudumme yhä jännittämään, milloin Olkiluodon ydinvoimalan kolmosreaktori pääsee täyteen tuotantovauhtiin. Siitä riippuu paljon.

Ei vain sähkön vaan kaiken muunkin hinta on noussut. Palkalla ei enää saa sitä samaa, mitä vaikkapa vuosi sitten. Palkansaajien ostovoima on laskenut, koska hinnat nousevat nopeammin kuin ansiotaso. Optiovuoden palkkaratkaisuilta odotetaan parannuksia ostovoimaan.

Kehittämisen vuosi vaatii euromääräisiä satsauksia

Epävarmassa taloustilanteessa Sähköliiton edustajisto käsitteli ja vahvisti syyskokouksessaan 10.‒11. marraskuuta liiton ensi vuoden toimintasuunnitelman, talousarvion ja jäsenmaksun suuruuden. Niissä on pyritty varautumaan synkkiin talousennusteisiin ja tulevaisuuden haasteisiin niin huolellisesti kuin on mahdollista, vaikka tulevaa on entistä vaikeampaa ennustaa.

Sähköliitto jatkaa tämänvuotisella jäsenmaksutasolla: vuonna 2023 jäsenmaksu on yhä 1 prosentti jäsenen veronalaisesta tulosta. Suurin muutos jäsenmaksun rakenteessa on se, että siihen sisältyy jäsenyys Työttömyyskassa Aariassa, johon Sähköalojen työttömyyskassa sulautuu vuodenvaihteessa. Muutos ei vaadi jäseniltä toimenpiteitä.

Liiton ensi vuoden talousarvio tulee olemaan alijäämäinen. Se johtuu siitä, että vuosi 2023 on vahva kehittämisen vuosi Sähköliitossa. Talousarviossa on otettu huomioon toimintastrategian kriittiset menestystekijät, kuten viestinnän ja koulutustoiminnan uudistaminen. Kumpikin vaatii euromääräisiä panostuksia.

Työelämä on tärkeä vaaliteema

Vahvistetussa toimintasuunnitelmassa ja talousarviossa on huomioitu myös kevään 2023 eduskuntavaalit. Kuten kaikissa muissakin vaaleissa, haluamme tukea ehdokkaina olevia jäseniämme. Tiedotamme alkuvuonna tarkemmin tuen saamisen ehdoista ja siitä, miten sitä tulee hakea.

Sähköalojen ammattilaisia edustavana ammattiliittona tehtävämme on puolustaa tasa-arvoista työelämää ja työntekijän asemaa. Haluamme tulevan eduskunnan toimivan sen hyväksi, että palkansaajilla on kunnolliset työehdot ja tasavertainen asema siellä, missä työehdoista sovitaan.

Katse tulevaisuuteen

Epävarmoista talousnäkymistä huolimatta talousarvioon sisältyviä toiminnan kehittämistoimenpiteitä tarvitaan, jotta olemme vahvempia vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja tekemään työtämme jäseniemme eduksi.

Samasta syystä tarvitaan myös syysedustajiston hyväksymiä liiton ja osaston sääntömuutoksia, vahvaa yhteistyötä liiton ja osastojen välillä sekä järjestäytymisasteen nostamista.

Tässä kohtaa, kun joulu on ovella ja vuosi lopuillaan, on hyvä pikkuhiljaa hiljentyä hetkeksi läheisten ja ystävien kanssa, nauttia yhdessäolosta, rentoutua ja suunnata katseet tulevaan vuoteen.

Toivotan Sähköliiton jäsenille perheineen hyvää ja rauhallista joulua sekä turvallista ja menestyksekästä vuotta 2023!

Maarit Mattila

talous- ja henkilöstöpäällikkö

KTM Maarit Mattila on toiminut yli 20 vuoden ajan erilaisissa talouden tehtävissä. Sähköliittoon hän tuli elokuussa 2021.

Lue seuraavaksi