Sananen, ja kaksikin, luottamushenkilöille

Luottamushenkilöiden rooli työpaikoilla kasvaa jatkuvasti. Tule siis toukokuun alussa yhteiseen seminaariin tapaamaan muita luottamushenkilöitä ja keskustelemaan yhdessä työpaikkasi ja sopimusalasi tulevaisuudesta.

Meidän uusi tunnuslauseemme on Enemmän voimaa yhdessä. Haluan korostaa tätä erityisesti luottamushenkilöseminaarin alla. Olemme kutsuneet jälleen kerran teidät Sähköliiton luottamushenkilöt vuoden suurimpaan yksittäiseen tapahtumaan 3.–4. toukokuuta. Seminaarista suuntaamme suoraan liiton jäsenristeilylle. Luvassa on mukavaa yhdessäoloa ja keskustelua tärkeistä aiheista.

Teidän luottamushenkilöiden rooli työpaikoilla kasvaa jatkuvasti. Työmarkkinoiden yleinen kehityssuunta pyrkii viemään työehdoista ja työpaikan asioista sopimista koko ajan enemmän paikalliselle tasolle. Paikallista sopimista halutaan lisätä ja työehtosopimusneuvotteluissa osa palkankorotuksista halutaan siirtää yrityksissä sovittavaksi paikallisilla palkkaerillä. Tälle kehityssuunnalle on kovia ulkoisia paineita. Me liitossa olemme huolissamme siitä, miten te tässä paineessa jaksatte. Siksi teidän toiveestanne keskustelemme tämän vuoden luottamushenkilöseminaarissa paikallisesta sopimisesta.

Neuvottelutasapainon vinouma oikaistava

Itse näen paikallisen sopimisen suurimpana haasteena työpaikkatason neuvottelujärjestelmän. Vain luottamushenkilöitä koskeva työsuhdeturva on riittämätön työntekijöiden neuvotteluvoiman turvaamiseksi. Tuntuu myös siltä, että jotkut työnantajat ajattelevat paikallista sopimista työehtosopimustoiminnasta irrallisena palikkana. Näin ei ole. Paikallisella sopimisella tulisi hakea tasapainoisia yrityskohtaisia ratkaisuja, ei työehtojen heikentämistä. Jos paikallista sopimista halutaan lisätä, myös työsuhdeturvaa tulisi laajentaa.

Paikallisissa työehtoneuvotteluissa on työnantaja–työntekijä-asetelma. Työehtosopimusneuvotteluissa asetelma on erilainen. Silti paikallisella tasolla asioista voidaan sopia työehtosopimustasolla. Tämä vinouma neuvottelutasapainossa on korjattava. Tästä ja monesta muusta aiheesta haluamme keskustella teidän kanssanne toukokuussa.

Liiton ja luottamushenkilöverkoston yhteistoiminta on elintärkeää myös työpaikan asioiden hoitamisessa. Erimielisyyksien, työehtoihin tai työturvallisuuteen liittyvien kysymysten hoitaminen onnistuu vain hyvällä yhteistyöllä.

Olen kymmenen vuoden aikana liiton palveluksessa hoitanut lukemattomia työpaikkojen asioita. Parhaat tulokset saavutetaan hyvällä yhteistyöllä. Liitto auttaa teitä aina työpaikan ongelmissa. Erimielisyystapauksissa myös teillä on jo työehtosopimuksen kautta neuvotteluvelvoite, joka koskee myös työnantajaa. Monesti erimielisyyksien ratkaisemiseen tarvitaan liiton apua mutta myös paikallisia hyviä neuvotteluja niiden osapuolten kesken, jotka ongelman parhaiten tuntevat. Onnistuminen tehdään yhteistyöllä.

Mitä tapahtuu työajan pidennykselle?

Palaan vielä toukokuun luottamushenkilöseminaariin. Työmarkkinat ovat murroksessa, ja pitkän aikavälin ennusteita on vaikea tehdä. Keskitetyt ratkaisut ovat jääneet historiaan. Viimeisestä jäi perintönä työajan pidentäminen, joka ei maistu kenellekään. Kaavamainen 24 tunnin työajan lisääminen kaikkien työaikaan ei ole toiminut.

Miten työajan pidennyksen käy, ja miten palkat tulevaisuudessa sovitaan? Löytyykö työmarkkinoille uutta yhteistä toimintamallia? Seminaarissa kuulemme SAK:n asiantuntijan Ismo Kokon näkemyksiä työmarkkinoiden yleisnäkymistä tulevaisuuteen. Saamme varmasti paljon ajateltavaa ja keskusteltavaa.

Joko sinä, työpaikkasi luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu olet ilmoittautunut seminaariin? Jos et vielä ole, niin tee se välittömästi sähköpostissa saamasi linkin kautta. Tule mukaan tapaamaan muita luottamushenkilöitä ja keskustelemaan yhdessä työpaikkasi ja sopimusalasi tulevaisuudesta.

Kutsun ja lämpimästi kehotan myös kaikkia liiton jäseniä lähtemään mukaan jäsenristeilylle. Kerätään yhteistä voimaa toukokuun alussa tuleviin haasteisiin.

Jari Ollila

Sähköliiton vastaava sopimusasiantuntija

Jari Ollila on Sähköliiton vastaava sopimusasiantuntija, joka on toiminut sähköasennustöissä lähes 20 vuotta ennen siirtymistään liiton palvelukseen. Liiton eri tehtävissä hän on toiminut vuodesta 2009 lähtien.