Mitä TES-puserrus opetti?

Sähköistys- ja sähköasennusalan hyväksyttyä sovintoesitystä ja koko pitkää TES-tietä on paikallaan arvioida, jopa näin vajaan vuorokauden sisällä Sähköliiton hallinnon päätöksestä.

Sähköliiton hallitus hyväksyi tänään 17. toukokuuta varhain aamuyöstä vt. valtakunnansovittelija Jukka Ahtelan sovintoesityksen sähköistys- ja sähköasennusalalle. Hyväksytty sopimus sisältää alan työntekijöille merkittäviä tekstiparannuksia, ja palkkaratkaisu tuo kaikille samat prosentuaaliset korotukset. Palkankorotukset tulevat täysimääräisinä palkkataulukoihin, jolloin myös uudet työntekijät pääsevät korotettujen palkkojen piiriin.

Ratkaisun tasoa voi pitää vähintäänkin hyvänä verrattuna koko sopimuskierroksella tehtyihin ratkaisuihin.

Työntekijäpuolelta puuttui yhteinen koordinaatio

Työehtosopimusneuvottelut alkoivat heti alkuvuodesta, työehtosopimuskausi päättyi tammikuun lopussa, ja vasta nyt toukokuun puolivälin jälkeen saimme asian ratkaistua. Neuvottelut olivat haasteelliset ja uudenlaisen työmarkkinakulttuurin sävyttämät. Neuvotteluja käytiin pääasiassa valtakunnansovittelijan toimistolla Helsingissä Bulevardilla työtaistelu-uhkien ollessa päällä.

Työnantajapuolella oli selkeästi laaja koordinaatio ja yhteisesti sovitut tavoitteet, joihin oli sitouduttu kattavasti. Tämä toimi tällä kierroksella työnantajanäkökulmasta hyvin. Me ammattiliitot olimme lähteneet liittokierrokselle ilman yhteistä koordinaatiota ja käytännössä ilman yhteisiä tavoitteita.

Jatkossa meidän on löydettävä toisemme ja sitouduttava yhteisiin tavoitteisiin, jotta saamme entistä paremmin mitattua työn tuottamaa lisäarvoa myös työntekijöille ja rakennettua parempaa turvaa työelämään.

Sovitteluprosessin uskottavuus on rakennettava uudelleen

Valtakunnansovittelijan toimisto oli merkittävässä roolissa viime syksynä alkaneella neuvottelukierroksella; päätyiväthän monet alat Bulevardille ratkaisua hakemaan.

Näin työntekijöiden näkövinkkelistä katsottuna sovitteluprosessit vaikuttavat tukeneen enemmän työnantajapuolen linjauksia. Lisäksi suuren epäilyksen varjon kaiken päälle heittää valtakunnansovittelijan tehtävässä toimineen Minna Helteen siirtyminen kesken kauden nyt keväällä työnantajaliitto Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtajaksi. Parempiakin ajankohtia tuolle ratkaisulle olisi ollut olemassa, ja olihan Helle sentään työntekijäpuolen valinta valtakunnansovittelijaksi.

Uutta valtakunnansovittelijaa valittaessa tuleekin ottaa huomioon, että sovitteluprosessin uskottavuus ja puolueettomuus pitää rakentaa uudelleen. Tähän näkemykseen allekirjoittaneella on vahvat perusteet, olenhan nähnyt ja kokenut sovitteluprosessia viimeisen puolen vuoden aikana melkoisesti.

Sauli Väntti

Sähköliiton puheenjohtaja

Puheenjohtaja työskenteli yhdeksän vuotta Suur-Savon Sähkö Oy:ssä sähkö- ja viestilaitekorjaamon asentajana ennen siirtymistään Sähköliiton palvelukseen. Ura Sähköliitossa on kestänyt pian neljännesvuosisadan! Sauli Väntti valittiin liiton puheenjohtajaksi loppuvuodesta 2016.