Miksi Vapaiden valtakunta?

Miten äänestysaktivointikampanja Vapaiden valtakunta sai alkunsa, ja miksi sitä tarvitaan?

Sain viime kesänä puhelinsoiton, jossa minua pyydettiin mukaan uuteen kampanjaan. Siihen kuulemma pyydettiin aktiiveja eri liitoista. Olin aikaisemmin osallistunut Sähköliiton järjestäjäkoulutukseen ja ollut muutenkin aktiivisesti mukana liiton toiminnassa. Jotain isoa oli tapahtumassa, ja syksyllä selviäisi tarkemmin, mistä on kyse.

Ensimmäinen tapaaminen oli syyskuussa. Kokoonnuimme viikonlopuksi Tuusulaan, jossa puhuttiin paljon Suomessa ajetusta politiikasta ja siitä, miten tavallinen rivikansalainen voi vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Olimme kaikki samaa mieltä siitä, että nykyinen suunta on huolestuttava. Tuloerot kasvavat, koulutuksesta tingitään, lakko-oikeutta halutaan rajoittaa ja ammattiyhdistysliikettä demonisoidaan.

Olimme kaikki samoilla linjoilla poliittisten haasteiden suhteen. mutta ratkaisukin tuntui melko itsestään selvältä – äänestäminen eduskuntavaaleissa. Meitä oli Tuusulassa kolmisenkymmentä osallistujaa. Meidän äänemme ei yksin muuttaisi politiikan suuntaa. Tarvitaan jotain suurta, jolla saadaan kansa liikkeelle.

Puhuimme viikonlopun aikana paljon siitä, mitä vapaus meille merkitsee. Osalle se merkitsi sananvapautta ja osalle vapautta olla oma itsensä. Joillekin vapautta oli se, että voi halutessaan muuttaa mieltään ja suuntaa elämässä. Minulle vapaus merkitsee muun muassa vapautta ja mahdollisuutta vaikuttaa omiin työolosuhteisiin.

Monelle meistä vapauden vastakohta oli se, että joku muu sanelee ja määrittelee työ- ja elämän olosuhteemme. Kampanjan nimi Vapaiden valtakunta tuntui alkuun vähän vieraalta, mutta hetki hetkeltä se muuttui luonnollisemmaksi. Haluamme valtakuntaamme lisää vapautta vaikuttaa asioihimme. Haluamme olla vapaita!

Arvioi arvomaailmat uudestaan

Muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan iso määrä äänestäjiä. Uskon, että ne, jotka viime vaaleissa äänestivät aktiivisimmin, ovat myös huhtikuun vaaleissa vahvasti äänessä. Pelkään, että viime vaaleissa moni äänesti uskollisesti lempparipuoluettaan tai -edustajaansa ottamatta huomioon muuttuneita tai harhaanjohtavia agendoja ja puolueohjelmia. Mielestäni yksi kampanjan tärkeimmistä tavoitteista on herättää keskustelua ja kannustaa ihmisiä arvioimaan tuttujen ehdokkaiden arvomaailmat uudestaan. Toinen tärkeä tavoite on aktivoida heitä, jotka ovat vastoinkäymisistä passivoituneet. Ihmisiä, jotka eivät enää usko vaikuttavansa asioihin äänestämällä. Innostamalla ihmisiä puhumaan pystymme tavoittamaan valtavan määrän äänestäjiä.

Kampanjan tavoitteet on asetettu poikkeuksellisen korkealle, ja siksi sitä lähdettiin toteuttamaan ennennäkemättömällä tavalla. Taustalla on isoja vaikuttajia ja kansainvälisissä kampanjoissakin käytetty koneisto. Tavoitteena ei ole mikään tietty vaalitulos, eikä kyseessä ole minkään puolueen oma vaalikampanja. Tavoitteena on herättää ihmisiä ajattelemaan ja äänestämään ajatuksella.

Kaikkien kampanjaan rekisteröityneiden tukijoiden ei tarvitse kiertää ovelta ovelle, seistä toreilla, vouhottaa somessa ja tyrkyttää itseään haastatteluihin. Suurin osa tukijoista antaa vain äänestyslupauksen ja tuo kortensa kekoon äänestämällä vaaleissa. He ovat yhtä tärkeitä kuin kampanja-aktiivit. Kaikille löytyy tehtävä, ja tärkeintä on olla mukana keskustelussa sekä äänestää oman asiansa puolesta huhtikuussa.

Muutos mahdollinen, jopa todennäköinen

Tuusulassa meitä oli kolmisenkymmentä äänestyslupauksen antanutta. Lokakuussa Vapaiden valtakunnalla oli yli 500 tukijaa, ja marraskuun alussa tuli tuhat täyteen. Joulukuun loppuun mennessä luku oli siitäkin tuplaantunut, ja tätä kirjoittaessani meitä on yli 10 000.

Vaaleihin ei ole enää paljon aikaa jäljellä. Uskon äänestyslupauksen antaneiden määrän jatkavan räjähdysmäistä kasvuaan. Vapaiden valtakunta on otettu upeasti vastaan, ja uskon, että muutos on mahdollinen, ellei jopa todennäköinen.

Käy sinäkin antamassa äänestyslupauksesi osoitteessa www.vapaidenvaltakunta.fi/tukijaksi ja liity osaksi kansanliikettä!

Henri Lindeman

Vapaiden valtakunta -aktiivi

Henri Lindeman on espoolainen sähköasentaja ja luottamusmies. Sähköliiton järjestäjäkoulutuksen myötä hän on päässyt moniin uusiin tehtäviin ja hankkeisiin mukaan. Nyt Henri toimii aktiivisesti Vapaiden valtakunta -kampanjassa ja Ahvenanmaalla järjestämistyön vetäjänä.