Menneiden kuukausien tilinpäätös

Viikkoa ennen kuin Sähköliiton toimisto sulkeutuu viideksi kesäviikoksi on hyvä arvioida viime kuukausien isoja asioita.

Sähköistys- ja sähköasennusalalle saatiin toukokuussa pitkän väännön jälkeen kelvollinen sopimusratkaisu vt. valtakunnansovittelija Jukka Ahtelan johdolla. Palkkaratkaisu oli rakenteeltaan onnistunut: palkankorotukset tulevat tasasuuruisina kaikille, ja korotukset kokonaisuudessaan jäävät palkkataulukoihin ilman paikallisesti sovittavia yrityskohtaisia eriä.

Myös tekstipuolelle saimme kipeästi kaivattuja parannuksia. Työajan pidennysjärjestelmää muutettiin järkevämmäksi ja inhimillisemmäksi. Järjestelmän tulevaisuutta selvitetään työryhmässä tämän sopimuskauden aikana. Sähköliiton näkemys asiasta on varsin selvä: siitä tulee luopua.

Sopimusalan jäsenet antoivat merkittävän panoksensa pitkiksi venyneiden neuvottelujen vauhdittamiseksi. Suuri kiitos tästä!

Lasikatto kolisi

Mennyt neuvottelukierros oli kaikille ammattiliitoille haasteellinen; olihan työnantajapuoli saanut valtakunnansovittelijan toimiston kustannuslinjaustensa takaajaksi. Ovi Bulevardilla kävikin tiuhaan viime syksyn ja alkuvuoden aikana. Muut työnantajaliitot ja valtakunnansovittelijan toimisto vahtivat sopimuskierroksen avaajien Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden määrittämää matalahkoa kustannustasoa eli lasikattoa hyvin onnistuneesti. Ainoastaan Sähköliitto ja Rakennusliitto kolistelivat lasikattoa viimeisillä ratkaisuillaan.

Ex-valtakunnansovittelija Minna Helle siirtyi Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi kesken virkakauttaan. YLE uutisoi taannoin, että työnantajapuoli esitti jo kevättalvella uudeksi valtakunnansovittelijaksi Eeva-Liisa Inkeroista, joka oli ilmoittanut eroavansa Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtajan tehtävästä.

Eli tämmöinen "kauppa" oli vireillä. Työnantajapuolen tahdittomuus oli asiassa silmiinpistävää; olivathan samaan aikaan rakennusteollisuuden ja sähköalan sovitteluprosessit vielä kesken. Valtakunnansovittelijan toimiston puolueettomuus ja riippumattomuus joutuivat todella outoon valoon. Valittavalla uudella sovittelijalla on suuri työ palauttaa instituution uskottavuus.

SAK:n hallitus pohtii vastatoimia

Suomen hallitus valmistelee heikennyksiä  alle 30-vuotiaiden ja pienissä yrityksissä työskentelevien työntekijöiden työsuhdeturvaan. Lakiesitys lähtee mahdollisesti lausuntokierrokselle jo kesän aikana. Hallitus valmistelee myös työttömyysturvan karenssijärjestelmään tiukennuksia, joilla entistä useampi työtön tipahtaa työttömyysturvan ulkopuolelle.

SAK seuraa tarkkaan hallituksen valmistelua. Keskusjärjestön hallitus kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen juhannuksen jälkeisellä viikolla pohtimaan mahdollisia vastatoimia.

Vahingoittamattomuussääntöä valvottava

Sähköliitto teki kaksi esitystä toukokuussa kokoontuneelle SAK:n edustajistolle. Ensimmäinen koski seuraavaan neuvottelukierrokseen valmistautumista ja liittojen vahvaa, yhtenäistä ja sitoutunutta koordinaatiota vastatoimena työnantajapuolen koordinaatiolle. Esitys hyväksyttiin sellaisenaan.

Toinen esitys koski SAK:n sääntöjen muuttamista. Säännöissä todetaan, että jäsenliitto ei saa toiminnallaan vahingoittaa keskusjärjestöä eikä sen jäsenliittoa. Sähköliitto esitti, että SAK:n hallitukselle asetettaisiin sääntökohdan aktiivinen valvonta- ja toimintavelvoite. Sähköliiton näkemyksen mukaan tämä sääntömuutos helpottaisi myös järjestörajaepäselvyyksien ratkaisemista. Kokkolan ammattiosasto oli tehnyt aloitteen kyseisen esityksen tekemiseksi.

Asia etenee sääntövalmistelun kautta seuraavaan edustajiston järjestäytymiskokoukseen. Lisäksi asia tulee esille syksyn edustajistossa järjestörajaerimielisyyksiä koskevan ratkaisumallin yhteydessä.

Toivotan kaikille aurinkoista, lämmintä ja rentoa kesää! Toivottavasti mahdollisimman monella on tilaisuus tulla Sähköliiton Volttipäiville 17.–19.elokuuta Hämeenlinnan Aulangolle. Tavataan siellä!

Sauli Väntti

Sähköliiton puheenjohtaja

Puheenjohtaja työskenteli yhdeksän vuotta Suur-Savon Sähkö Oy:ssä sähkö- ja viestilaitekorjaamon asentajana ennen siirtymistään Sähköliiton palvelukseen. Ura Sähköliitossa on kestänyt pian neljännesvuosisadan! Sauli Väntti valittiin liiton puheenjohtajaksi loppuvuodesta 2016.