Koronavirus vaikuttaa myös tes-neuvotteluihin

Sähköliiton pääsopimusalojen neuvotteluja aloitellaan tilanteessa, jossa noudatetaan kättelykieltoa ja turvaetäisyyttä.

Koronavirus leviää tällä hetkellä Euroopassa, varsinkin Italiassa, kuin kulovalkea. Italia on laajentanut liikkumisrajoituksia koskemaan nyt jo koko maata. Maan kansalaiset ovat ajautumassa täydelliseen paniikkiin hamstratessaan elintarvikkeita ja käsidesiä. Toivottavasti paniikkitila ei valtaa Italiaa yhä laajemmalti ja muutu jopa sekasorroksi, vaikka merkkejä siitä alkaa valitettavasti näkyä.

Koronaviruksen leviämiseen ja vaarallisuuteen liittyvät realiteetit on hyvä tunnistaa, mutta hysteriaa ja paniikkia ei pidä lietsoa. Hyvä hygienia ja erityisesti huolellinen käsienpesu korostuvat päivittäisessä tekemisessä. Säännölliseen käsienpesuun kehottavat myös terveysviranomaiset.

Isoihin massatapahtumiin osallistumista on syytä harkita. Koronavirusepidemian jatkuessa myös Sähköliiton omien tapahtumien siirtämistä tai jopa peruuttamista kokonaan joudutaan harkitsemaan. Huhtikuun loppupuolella pidettävien luottamushenkilöseminaarin ja jäsenristeilyn pitämistä on punnittava tosissaan, jos epidemia pahenee entisestään Suomessakin.

Tässä vaiheessa on vaikea ennustaa, rajoitetaanko suomalaisten liikkumista kevään jatkuessa pitemmälle.

Vesipullojen sijaan pöytään katetaan käsidesiä

Koronavirus vaikuttaa konkreettisesti myös työehtosopimusneuvotteluihin. Hyvien tapojen mukaisista muodollisuuksista, kuten kättelystä, joudutaan luopumaan. Neuvottelupöydässä pyritään pitämään metrin turvaetäisyys henkilöiden välillä. Vesipullojen sijaan pöydät notkuvat käsidesipulloista.

Kättelykielto on voimassa myös Sähköliiton henkilöstön ja hallinnon keskuudessa liiton tilaisuuksissa. Henkilökunta tekee vain aivan välttämättömät työmatkat. Toimistoilla noudatetaan tehostettua hygieniaohjeistusta. Kaikkein tärkein ohje on, että millaisien tahansa flunssaoireiden ilmaantuessa töihin ei tulla tartuttamaan muita.

Harras toiveeni on, että voimakkaasti nyt jo Eurooppaankin pesiytynyt koronavirus alkaa pikkuhiljaa hellittää maaliskuun loppupuolella otettaan ja että luottamushenkilöseminaarimme ja jäsenristeilymme pystytään toteuttamaan alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti.

Jäsenistö on puhunut: kiky-tunnit ovat kynnyskysymys

Itse työehtosopimusneuvotteluihin lähdemme hyvin valmistautuneina. Jäsenet ovat viime syksynä saaneet jättää muutosesityksiä työpaikkojensa ja osastojensa kautta. Liiton toimisto on työstänyt kentän tekemiä esityksiä ja ajatuksia viralliseen neuvotteluissa esitettävään muotoon.

Työehtosopimuksiin esitettyjä muutoksia tuli runsain mitoin. Kiitokset aktiivisuudesta jäsenkunnalle.

Sähköliiton pääsopimusaloilla eli sähköistys- ja sähköasennus- sekä energia-, ICT- ja verkostoalalla järjestettiin maaliskuun alkupuolella jäsenkysely, jolla haluttiin selvittää laajemmin tuntoja tulevalle kierrokselle ja valmiuksia asettua esitysten taakse, tarvittaessa vaikka työtaistelutoimin. Kyselyn tulokset antavat hyvän selkänojan liiton neuvottelijoille.

Kyselyn perusteella jäsenistö pitää tärkeänä työajan palkattoman pidennyksen, eli ns. kiky-tuntien poistamista tulevista työehtosopimuksista. Yli 80 prosenttia vastanneista piti sitä kynnyskysymyksenä tulevissa työehtosopimusratkaisuissa.

Kiitokset myös jäsenistön runsaista tsemppiviesteistä, joita oli jätetty kyselyn vapaaseen kenttään.

Molemmissa pöydissä neuvottelut starttasivat maaliskuun alussa toimistojen välisillä aloituspalavereilla.  Sähköliitto halusi korostaa, että osapuolet pyrkisivät hakemaan tulosta neuvotellen. Kenenkään työehtosopimusneuvotteluihin osallistuvan osapuolen etu ei ole, että valtakunnansovittelijan kaltainen ulkopuolinen taho tekisi sovintoesityksen sopimusalalle tuntematta itse alaa ja sen mahdollisia ongelmia ja erityiskysymyksiä.

Hannu Luukkonen

Sähköliiton varapuheenjohtaja

Oy Sähkö Ab oli paikka, jossa varapuheenjohtaja aloitti sähköasentajan uransa. Sähköliiton palveluksessa Hannu Luukkonen aloitti työehtoasiamiehenä kymmenisen vuotta sitten. Liittosihteeri hänestä tuli vuonna 2012. Nimike vaihtui varapuheenjohtajaksi loppuvuodesta 2018.