Kampanja äänestämisen ja työelämän arvojen puolesta

Tulevilla päättäjillämme tulee olla ymmärrystä palkansaajien oikeuksille ja työelämän arvoille.

Nykyhallituksen toimet kuluneella vaalikaudella ovat nostaneet kampanjan aktivoimaan ihmisiä käyttämään äänioikeuttaan kevään eduskuntavaaleissa. Nuoret palkansaaja-aktiivit ovat perustaneet sen ja antaneet sille nimen Vapaiden valtakunta.

Vapaiden valtakunta puolustaa arvoillaan työntekijöiden oikeuksia työelämässä ja haastaa eduskuntavaaliehdokkaat ja puolueet ottamaan kantaa näihin arvoihin.

Kampanja on varsin perusteltu, koska suomalaisten äänestysaktiivisuudessa on melkoisesti parantamisen varaa, erityisesti palkansaajien keskuudessa. Vähäisestä äänestysaktiivisuudesta hyötyvät erityisesti porvaripuolueet, jotka ovat tälläkin vaalikaudella hallitusvastuussa ollessaan onnistuneet rikastuttamaan jo entisestään rikkaita ja rokottamaan tavallisen palkansaajan tilipussia ja oikeuksia. Näiden puolueiden kannattajat äänestävät varmasti; onhan kyse puhtaasta edunvalvonnasta.

Ei siis ole ihme, että Vapaiden valtakuntaa on tietyissä piireissä kavahdettu sekä yritetty ja yritetään edelleen leimata poliittisen vasemmiston vaalikampanjaksi. Totuus on kuitenkin, että kampanja ei toimi minkään puolueen puolesta eikä mitään puoluetta vastaan. Jokaisella eduskuntavaaleissa ehdokkaana olevalla henkilöllä tai puolueella on mahdollisuus ilmoittaa, ovatko he kampanjan arvojen puolella vai vastustavatko niitä. Tällöin kansalaisilla on mahdollisuus arvioida, mille taholle arvokkaan äänensä antaa.

Sähköliiton perustehtävään kuuluu jäsentensä edunvalvonta, joka ulottuu myös yhteiskunnalliselle tasolle. Näin ollen perustehtävään sisältyy myös vaikuttaminen siihen, että päättäjillämme eduskunnassa on ymmärrystä palkansaajien oikeuksille ja työelämän arvoille.

Sähköliitto allekirjoittaa täysin Vapaiden valtakunnan arvot ja on edustajistonsa päätöksellä tukemassa kampanjaa taloudellisesti.

Annetaan ääni vapaudelle 14.4.2019 eduskuntavaaleissa!

Sauli Väntti

Sähköliiton puheenjohtaja

Puheenjohtaja työskenteli yhdeksän vuotta Suur-Savon Sähkö Oy:ssä sähkö- ja viestilaitekorjaamon asentajana ennen siirtymistään Sähköliiton palvelukseen. Ura Sähköliitossa on kestänyt pian neljännesvuosisadan! Sauli Väntti valittiin liiton puheenjohtajaksi loppuvuodesta 2016.