Joulun lähestyessä

Vuosi 2018 alkaa olla lopuillaan. On aika hieman koota ajatuksia tästä vuodesta ja vähän tulevastakin ennen kuin rauhoitumme joulun viettoon.

Kulunut vuosi alkoi haasteellisesti suurimpien sopimusalojemme työehtosopimusneuvotteluiden merkeissä. Neuvottelut olivat erittäin hankalat. Kohtasimme työnantajapuolen erittäin vahvan ja määrätietoisen koordinaation. Neuvotteluissa löytyy ratkaisu aina ennen pitkää, ja kesälomien viettoon pääsimme työehtosopimusratkaisut sovittuina. Mennyt neuvottelukierros tarjoaa meille hyvää oppia tulevaa varten.

Syksyllä valmistelimme liiton strategian päivitystä, ja marraskuussa edustajisto kokouksessaan hyväksyi strategian toteutettavaksi. Keskeisimpänä asiana strategiassa on työehtosopimusrakenteiden uudistaminen, sopimusten määrällinen vähentäminen. Tavoitteena on yksi työehtosopimus kaikille sähköisille aloille. Tämä ei välttämättä ihan heti toteudu, mutta se on tavoittelemisen arvoinen ja oikeaa suuntaa näyttävä.

Käytä oikeuttasi äänestää

Lopuillaan olevaa vuotta leimasivat ehkä eniten Suomen hallituksen määrätietoiset pyrkimykset heikentää ammattiyhdistysliikkeen asemaa työntekijöiden oikeuksien puolustajana. Työttömyysturvan heikentäminen ja työntekijöiden työsuhdeturvan romuttaminen työllisyyden parantamisen nimissä olivat hallituksen agendalla. Ammattiyhdistysliike jäsenineen vastusti työelämän pelisääntöjen romuttamista työtaistelutoimenpitein, ja pahimmalta vältyttiin.

Nyt kun vaalikausi on lopuillaan ja tilanne rauhoittunut, hallituspuolueet alkanevat taas kosiskella palkansaajia ja työttömiä kannattajikseen.

Olen jo usein painottanut äänestämisen tärkeyttä kevään 2019 vaaleissa. Sähköliitto on monien muiden ammattiliittojen tavoin mukana tukemassa eduskuntavaalien äänestysaktivointikampanjaa Vapaiden valtakunta. Käykää tutustumassa kampanjan sivuihin osoitteessa www.vapaidenvaltakunta.fi ja ilmoittautukaa mukaan aktivoimaan tuttuja ja työkavereita käyttämään äänioikeuttaan.

Vuosi 2019 tulee olemaan kehittämisen aikaa

Tulevana vuonna 2019 keskitymme toimintojemme kehittämiseen. Toimintamme painopisteen tulee ehdottomasti olla jäsenrajapinnassa tapahtuvassa edunvalvonta- ja järjestämistyössä. Resurssiemme mahdollisimman tehokas käyttäminen tuo myös liiton jäsenille lisäarvoa.

Myös liiton strategian täysipainoinen käyttöönotto tarjoaa mahdollisuuksia hyödyntää toiminnallisia ja taloudellisia resurssejamme järkevästi. Toivottavasti tulevasta vuodesta tulee meille kaikille hyvä.

Toivotan kaikille Sähköliiton jäsenille perheineen hyvää joulua sekä menestystä, terveyttä ja iloa tulevalle vuodelle!

Sauli Väntti

Sähköliiton puheenjohtaja

Puheenjohtaja työskenteli yhdeksän vuotta Suur-Savon Sähkö Oy:ssä sähkö- ja viestilaitekorjaamon asentajana ennen siirtymistään Sähköliiton palvelukseen. Ura Sähköliitossa on kestänyt pian neljännesvuosisadan! Sauli Väntti valittiin liiton puheenjohtajaksi loppuvuodesta 2016.