Arvovalta- ja arvotaistelua hallituksen kanssa

Työntekijän irtisanomista helpottavan lakiesityksen läpimeno eduskunnassa on hallitukselle arvovaltakysymys. Ammattiyhdistysliikkeelle se on arvokysymys: esitystä vastustaessamme toteutamme tehtäväämme puolustaa jäseniämme myös päättäjien mielivaltaa vastaan.

Suomen hallituksen ja ammattiyhdistysliikkeen väistämätön yhteentörmäys on vielä ratkaisua vailla tätä kirjoittaessani. Hallitus on viemässä työntekijöiden työsuhdeturvan heikentämiseen tähtäävän aloitteensa eduskunnan käsittelyyn tiedonantona. Tällä on tarkoitus saada eduskunnan enemmistö työntekijöiden asemaa työpaikoilla heikentävän lakiesityksen taakse. Sipilän hallitus laskelmoi, että eduskunnan enemmistön asettuessa hallituksen esityksen taakse ammattiliitot lopettaisivat poliittiset mielenilmaisut hallitusta vastaan.

Asiasta on muodostunut periaate- ja arvovaltakysymys hallitukselle, ja ammattiyhdistysliikkeelle se on merkittävä arvokysymys. Mitta on tullut täyteen. Nykyhallituksen saldona on suuri määrä työntekijöiden ja työttömien asemaan kohdistuvia lakiheikennyksiä. Lisäksi hallitus painosti ammattiliitot kilpailukykysopimuksella työaikojen pidennykseen sekä sosiaalivakuutusmaksujen korotuksiin.

Pienissä yrityksissä työskentelevien työntekijöiden työsuhdeturvan heikentämistä perustellaan työllistämismahdollisuuksien parantamisella. Hankalalle työntekijälle voi antaa helpommin potkut.

Yrittäjäjärjestön mukaan kuuden kuukauden koeaika ei ole riittävä työntekijän arviointiin. Järjestön mukaan työmarkkinoilla on paljon työntekijöitä "pahat mielessään". Työntekijöitä, jotka haluavat tulla vahingoittamaan yrityksiä, kunhan kuuden kuukauden koeaika on "lusittu".

En millään jaksa uskoa, että työntekijä työpaikkaa hakiessaan suunnittelisi ryhtyvänsä hankalaksi tai vahingoittavansa yritystä, jos pääsee työhön. Tämä on melkoista vainoharhaisuutta.

Tämä pilipalilakihanke on todella surullinen viritelmä Suomen toimivan työmarkkinajärjestelmän kaaokseen suistaneelta hallitukselta. Tarkoitus on vain näyttää ammattiyhdistysliikkeelle kaapin paikka. Luulen, että se paikka näytetään viimeistään ensi kevään eduskuntavaaleissa.

Toivon lämpimästi, että tämä periaateriita on pian ratkaistu. Jos niin ei käy, luvassa on levottomia aikoja. Ammattiyhdistysliike tulee puolustamaan jäseniään päättäjien mielivaltaa vastaan. Se on ammattiliittojen, myös Sähköliiton tehtävä.

Kiitos jäsenillemme teollisuuden sopimusaloilla!

Ammattiliitot ovat jo toteuttaneet melkoisen määrän poliittisia työtaisteluja, joihin myös sähköliittolaiset ovat osallistuneet. Kiitän suuresti niitä jäseniämme, jotka teollisuuden eri sopimusaloilla ovat jo olleet mukana poliittisissa työtaisteluissa.

Poliittiset työtaistelut ovat saaneet jotkut poliitikot ja erityisesti yrittäjäjärjestön vaatimaan niiden rajoittamista. Suomi on edelleen demokratia, jossa perustuslaki turvaa oikeuden osallistua lakkoon sekä ilmaista vapaasti  mielipiteensä. Jos näitä vapauksia rajoitetaan, minne olemme matkalla?

Olemme saaneet nauttia mahtavasta pitkästä kesästä ja nyt lämpimistä syyspäivistä. Viileämpi sää ja talven tulo ovat kuitenkin ennen pitkää väistämättömiä. Jouluun on aikaa enää pari kuukautta, joten ei anneta syyspimeän masentaa.

Mukavaa loppusyksyä kaikille liiton jäsenille perheineen!

Sauli Väntti

Sähköliiton puheenjohtaja

Puheenjohtaja työskenteli yhdeksän vuotta Suur-Savon Sähkö Oy:ssä sähkö- ja viestilaitekorjaamon asentajana ennen siirtymistään Sähköliiton palvelukseen. Ura Sähköliitossa on kestänyt pian neljännesvuosisadan! Sauli Väntti valittiin liiton puheenjohtajaksi loppuvuodesta 2016.