Arvoisa jäsen, muista äänestää!

Juuri nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, ketkä käyttävät päätösvaltaa omassa liitossasi ja työttömyyskassassasi seuraavan neljän vuoden ajan. Edustajisto on Sähköliiton korkein päätäntävaltaelin.

Sähköliiton ja Sähköalojen työttömyyskassan edustajiston vaalit ovat olleet nyt käynnissä jo tovin aikaa. Vaaleissa kahdella vaaliliitolla on ehdolla 507 ehdokasta 30 vaalipiiristä ja viideltä sopimus- tai toimialalta.

Jokaisesta vaalipiiristä valitaan aina yksi edustaja vaalipiirin osastojen yhteenlasketun jäsenmäärän jokaista alkavaa 350:tä jäsentä kohti. Jäsenmäärältään suuremmissa vaalipiireissä edustajia valitaan siis enemmän kuin pienemmissä vaalipiireissä. Yksittäisen jäsenen vaalipiiri määräytyy hänen ammattiosastonsa kotipaikan mukaan.

Kynnys äänestämiselle on tehty matalaksi: voit äänestää ehdokastasi joko sähköisesti vaalikirjeen mukana tulevaa PIN-koodia ja jäsennumeroasi käyttäen tai perinteisesti postitse. Aikaa on runsaasti: äänestäminen alkoi 7. syyskuuta ja päättyy 30. syyskuuta kello 16. Jos äänestät postitse, äänestyslipun sisältävä palautuskuori on syytä postittaa viimeistään 20. syyskuuta, jotta se varmuudella ehtii perille.

Äänestäneiden kesken arvotaan mahtavat palkinnot. Löytyy sähköavusteista maastopyörää kera pyöräilykypärän, urheilukelloa sekä lomaviikkoa niin Sähköliiton viikko-osakkeessa kuin Sähköliiton omassa lomapaikassa Kotkan Kaarniemessäkin. Lisäksi arvottavana on muita pienempiä palkintoja. Toivottavasti erinomaiset palkinnot lisäävät entisestään äänestysaktiivisuutta jäsenistön keskuudessa.

Toiveittesi ja arvojesi mukainen edustajisto

Sähköliiton uuteen edustajistoon valitaan 70 jäsentä Sähköliiton eri sopimusaloilta. Marraskuun lopussa järjestettävässä edustajiston kokouksessa he valitsevat Sähköliitolle uuden hallinnon seuraavaksi nelivuotiskaudeksi: johdon, hallituksen ja johtokunnat sekä työttömyyskassan hallituksen.

Edustajisto on Sähköliiton korkein päätäntävaltaelin, joka valitaan neljän vuoden välein suhteellista vaalitapaa noudattaen. Edustajisto päättää vuosittain kaikista keskeisimmistä asioista: toimintasuunnitelmasta, talousarviosta ja tilinpäätöksestä, jäsenmaksusta ja koulutuksesta.

Hyvä Sähköliiton jäsen, sinä voit nyt vaikuttaa siihen, ketkä käyttävät päätösvaltaa omassa liitossasi ja työttömyyskassassasi seuraavan neljän vuoden ajan. Vain annettu ääni vaikuttaa vaalien lopputulokseen. Ääntä kannattaa käyttää nyt, jotta uusi edustajisto on sinun toiveittesi näköinen ja edustaa sinun näköisiäsi arvoja!

Pidämme huolta tilaisuuksiimme osallistujien turvallisuudesta

Koronavirus ei näytä Suomessa laantumisen merkkejä, minkä johdosta me Sähköliitossakin noudatamme tilaisuuksia järjestäessämme viranomaisten antamia ohjeistuksia. Aluehallintovirastot ovat linjanneet, että syyskuun alusta lähtien yli 50 hengen kokouksia voidaan järjestää vain noudattamalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sekä opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ohjeistusta yleisötilaisuuksien järjestämisestä.

Sähköliiton edustajiston kokouksissa henkilömäärä ylittää tuon 50 henkilön rajan. Syyskuun loppupuolella järjestetään keväältä siirtynyt edustajiston kevätkokous ja marraskuun lopussa edustajiston syyskokous. Lisäksi liitto järjestää syksyn aikana myös muita kokouksia ja kursseja, joissa niin ikään huomioidaan viranomaisten ohjeistus, jotta kaikki jäsenemme voivat osallistua tilaisuuksiin turvallisesti.

Sähköliitto laatii jokaisen tilaisuutensa osallistujille ohjeistuksen ja lähettää sen etukäteen heille. Sanomattakin lienee selvää, että tilaisuuteen ei saa tulla, jos on minkäänlaisia sairastumiseen viittaavia oireita. Pidetään itsemme ja kaikki muutkin terveinä.

Mukavaa syksyn alkua!

Hannu Luukkonen

Sähköliiton varapuheenjohtaja

Oy Sähkö Ab oli paikka, jossa varapuheenjohtaja aloitti sähköasentajan uransa. Sähköliiton palveluksessa Hannu Luukkonen aloitti työehtoasiamiehenä kymmenisen vuotta sitten. Liittosihteeri hänestä tuli vuonna 2012. Nimike vaihtui varapuheenjohtajaksi loppuvuodesta 2018.