Yt-neuvottelut alkoivat yllättäen Laanilan Voimassa: Alasajo kuun loppuun mennessä ‒ tuoreiden investointien hyöty jäämässä lyhytaikaiseksi

Oululaisessa Laanilan Voima Oy:ssä aloitettiin yhteistoimintaneuvottelut keskiviikkona 27. tammikuuta. Tällä tietoa voimalaitos on määrä ajaa alas helmikuun loppuun mennessä. Yhtiössä työskentelee 28 henkilöä, joista 23 on työntekijöitä ja Sähköliiton jäseniä.

Käsittämättömäksi yt-tilanteen tekee se, että voimalaitoksella tehtiin viime vuonna viiden miljoonan euron investoinnit ja viime vuosina useiden miljoonien investoinnit energiatehokkuuden parantamiseksi. Viime vuonna tehtyjen investointien ansiosta voimalaitos pystyi vähentämään turpeenpolttoa ja lisäämään puuperäisen polttoaineen käyttöä noin 75 prosenttiin kaikesta käyttämästään polttoaineesta, jolloin päästöt vähenivät huomattavasti.

Tuoreiden investointien hyöty uhkaa nyt jäädä lyhytaikaiseksi, vaikka toimivalla laitoksella olisi ollut käyttöikää kymmenen vuotta. Jos voimalaitoksen toiminnan lakkauttaminen oli suunnitteilla jo investointipäätöksiä tehdessä, muutaman vuoden mittaisesta hyödystä jouduttiin maksamaan pitkä penni.

‒ Voimalaitoksen alasajo on todella valitettava ratkaisu heti tuoreiden investointien jälkeen. Huoli Laanilan Voiman työntekijöistä ja heidän tulevaisuudestaan on meillä Sähköliitossa nyt päällimmäisenä, sanoo Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Aikataulu on kohtuuton

Yt-neuvottelujen moottoreina ovat toimineet Laanilan Voiman asiakkaat ja samalla omistajat Oulun Energia Oy ja Kemira Oyj, jotka ovat ilmoittaneet siirtyvänsä jatkossa käyttämään Oulun Energian tuottamaa teollisuushöyryä Laanilan Voiman tuottaman sijaan.

Laanilan Voima on Pohjolan Voiman tytäryhtiö, ja Pohjolan Voiman osakkaita puolestaan ovat Oulun Energia ja Kemira, yhdessä vajaan parinkymmenen muun yhtiön kanssa. Nämä kaksi yhtiötä omistavat Pohjolan Voimasta ne osakkeet, jotka oikeuttavat Laanilan Voiman omistukseen. Pohjolan Voimalle kahden omistajan suunnitelmat tulivat yllätyksenä.

‒ Yhteistoimintaneuvotteluita ei ainakaan helpota se, että niitä käydään Pohjolan Voiman kanssa, jolla ei ole osaa eikä arpaa alasajoratkaisussa, toteaa Laanilan Voiman pääluottamusmies Perttu Sarja.

Oulun Energian ja Kemiran ilmoittama energiatoimintojen uudelleenjärjestely tarkoittaa käytännössä Laanilan Voiman voimalaitoksen alasajoa ja nykymuotoisen toiminnan lopettamista.

‒ Emme voi kuin ihmetellä kohtuutonta aikataulua: tieto yt-neuvotteluista tuli 20. tammikuuta, ja jo reilun kuukauden päästä toiminnan pitäisi loppua. Meillä työntekijöillä on huoli paitsi omasta tulevaisuudestamme, myös siitä, että tuotannollinen ammattitaitomme katoaa Laanilan teollisuusalueelta ja tämän ratkaisun seuraukset heijastuvat myös lukuisiin muihin työpaikkoihin alueellamme, Perttu Sarja jatkaa.

‒ Voimalaitoksen alasajolla näyttää olevan niin kiire, että mieleen tulee väistämättä, onko asia päätetty jo ennen yt-neuvottelujen aloittamista. Päätöksiä mahdollisesta toiminnan lopettamisesta pitäisi tehdä vasta niiden päätyttyä, muistuttaa Sauli Väntti.

Laanilan Voiman voimalaitos tuottaa prosessihöyryä ja sähköä Laanilan teollisuusalueen yrityksille sekä kaukolämpöä Oulun Energian tarpeisiin. Laanilan Voima vastaa myös Oulun Energian ekovoimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitopalveluista.