Veikkauksen TES:n mukaiset korotukset maaliskuussa

Veikkaus Oy:n yrityskohtaisen työehtosopimuksen mukaisesti henkilökohtaisia palkkoja korotetaan maaliskuun alusta lukien 1,4 prosenttia ja palkkataulukoihin tulee 1,5 prosentin korotus. Sopimuspalkkaisia sähköliittolaisia koskee 1,4 prosentin palkankorotus, ja lisäksi heidän palkkaansa nostetaan yrityskohtaisella erällä.

– Pääsimme työnantajan edustajien kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä sopimukseen, jonka mukaan 0,3 prosentin yrityskohtainen erä jaetaan yleiskorotuksena tasan kaikille työntekijöille, kertoo sähköliittolainen pääluottamusmies Pasi Kaijansinkko.

Työehtosopimus hyväksyttiin neuvotteluosapuolten hallinnoissa tammikuun puolivälissä. Työntekijäpuolta sopimuksessa edustavat Sähköliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM, työnantajapuolta Palvelualojen työnantajat Palta ry.

Sopimus koskee noin tuhatta työntekijää ja sitä kautta sataa sähköliittolaista asennus- ja korjaushuoltoedustajaa. Sopimuskausi alkoi tammikuun alusta ja kestää 13 kuukautta tammikuun 2020 loppuun saakka.

Veikkauksen eli Sähköliiton sopimusalan 021 työehtosopimus on luettavissa liiton nettisivuilla, kun sen taitto valmistuu.

Veikkaus Oy:ssä on parhaillaan käynnissä tammikuun lopulla aloitetut yhteistoimintaneuvottelut, joiden on arvioitu johtavan noin 400 henkilön irtisanomiseen. Neuvottelut eivät koske myyntipaikkapalveluiden asennus- ja korjaushuoltoedustajia. Yrityksellä on kaikkiaan noin kaksituhatta työntekijää, joista yt:iden piirissä on 1 300.

– Edellytämme yritykseltä vastuullisia yt-neuvotteluja. Työntekijäpuoli on jo osoittanut oman vastuullisuutensa yleisen linjan mukaisissa TES-neuvotteluissa, sanoo Sähköliiton työehtoasiantuntija Mikko Korpinen.

Nykymuotoinen Veikkaus Oy syntyi, kun Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto yhdistyivät yli kaksi vuotta sitten.