Vakuutusyhtiö Turva muistuttaa: Turvaa kesälomahaaveillesi

Lomakauden alkaessa on syytä tarkistaa yksi tärkeä käytännön asia: onhan matkavakuutuksesi voimassa? Se kannattaa pitää kunnossa, matkustit sitten kotimaassa tai ulkomailla. Ruokamyrkytys, flunssa tai nyrjähtänyt nilkka ovat yleisiä matkailijan riesoja. Toki myös vakavien sairastumisten tai tapaturmien riski on olemassa, ja varsinkin ulkomailla on hyvä tietää olevansa turvassa myös niiden varalta.

Ammattiliittonsa kautta vakuutettu Annika oli matkalla Seychelleillä sairastuessaan koronaan, joka nosti pian korkean kuumeen ja teki olon muutoinkin kurjaksi. Paluupäivän lähestyessä oli selvää, ettei hän pääsisi etukäteen ostetulla lennolla kotiin.

‒ Ilman vakuutusta olisin ollut todella huolissani siitä, mitä karanteeni minulle maksaisi. Oli helpottavaa tietää, että en joutuisi huolehtimaan rahasta vaan sain keskittyä paranemiseen.

Ammattiliiton jäsenilleen tarjoama matkustajavakuutus antaa kattavan turvan matkustaessa kaikkialla maailmassa ja auttaa myös yllättävissä terveydentilasta johtuvissa matkasuunnitelman muutoksissa.

‒ Sairastuminen matkalla tarkoitti lopulta vain vähän hermoilua, kolmea lisäyötä ja uutta lentoa kotiin. Ilman vakuutusta maksettavaa olisi näistä tullut yli 2 000 euroa. Kotiin palattuani tein korvaushakemuksen ja sain viikossa takaisin rahat muista sairastumisen kuluista.

Liiton jäsenenä olet Turvassa

Sähköliitto on ottanut vakuutusyhtiö Turvasta jäsenvakuutuksen, joka sisältää matkustajavakuutuksen vapaa-ajan matkoille kaikkialla maailmassa. Vakuutettuina ovat liiton jäsenet sekä heidän mukanaan matkustavat alle 18-vuotiaat lapset. Eläkeläis- ja oppilasjäsenet eivät kuulu vakuutuksen piiriin, mutta heille Turva myöntää lisäalennuksen itse ostettuihin matkavakuutuksiin.

Vakuutus on voimassa enintään 45 vuorokautta matkan alkamisesta. Ylimeneville matkapäiville kannattaa ottaa Turvasta määräaikainen matkustajavakuutus. Käy myös läpi, onko harrastamasi urheilulaji rajattu pois vakuutusehdoissa ja hanki tarvittaessa lisävakuutus urheilua varten.

Muistilista matkaanlähtijälle
* Lataa puhelimeesi TaskuTurva-sovellus, josta löydät matkavakuutuskorttisi sekä luotettavan hoitolaitoksen yhteystiedot ulkomailla ollessasi. TaskuTurvan kautta saat myös tarvittaessa yhteyden SOS-matkahätäpalveluun.
* Myös liiton jäsenkortti toimii matkavakuutuskorttinasi.
* Matkavakuutustodistuksen löydät myös Turvan verkkopalvelusta.
* Hanki lisäksi ilmainen eurooppalainen sairaanhoitokortti Kelasta.
* Jos jotain sattuu eikä lääkäriasema tunnista liiton matkavakuutuskorttia, ota yhteys SOS-matkahätäpalveluun. SOS voi myöntää maksusitoumuksen hoitokuluihin.
* Jos joudut itse maksamaan hoitokulut, hae korvausta sähköisestä korvauspalvelusta jälkikäteen osoitteesta turva.fi/sahkoliitto. Säilytä kuitit kuluista itselläsi.

Mitä vakuutus korvaa?

Vakuutus korvaa matkan aikana alkaneen äkillisen sairauden tai sattuneen tapaturman hoitokuluja ilman ylärajaa: lääkärinpalkkiot, tutkimuskulut, sairaalahoito ja lääkärin määräämät lääkkeet.

Jos sairautesi on alkanut jo ennen matkaa, vain sairauden pahenemiseen liittyvä ensiapuhoito matkakohteessa korvataan. Vakuutuksesta korvataan myös matkan peruuntumisen tai keskeytymisen kuluja sekä matkalta myöhästymisestä aiheutuvia kuluja vakuutusehdoissa mainituissa tilanteissa.

Kannattaa myös tarkistaa, sisältyykö matkatavaravakuutus kotivakuutukseesi vai olisiko matkatavaroille hyvä hankkia lisäturvaa.

SOS International auttaa hädän hetkellä

SOS International on pohjoismaisten vakuutusyhtiöiden omistama kansainvälinen matkahätäpalvelu, josta voit saada apua, jos sairastut ulkomailla ja tarvitset lääkäriä tai sairaalahoitoa. SOSissa on ympärivuorokautinen päivystys suomeksi.

SOSin matkahätäpalvelu auttaa erityisesti vakavissa sairaus- tai tapaturmatapauksissa tai silloin, jos kaipaat apua hoidon saamiseksi. Heidän asiantuntijansa selvittävät tapaustasi ja pyytävät tarvittaessa avuksi SOSin yhteyslääkärin. SOS voi keskustella hoitavan lääkärin kanssa ja välittää hoitosi kannalta tärkeät tiedot hoitolaitokselle. SOS pystyy järjestämään myös uuden kotiinpaluumatkan ja tarvittaessa majoituksen matkakohteessa.

Tilanteessa, jossa hoitolaitos ei hyväksy matkavakuutuskorttiasi eikä suostu lähettämään laskua Turvaan, voit pyytää hoitolaitosta soittamaan SOSiin.

Mistä löydän lisätietoa?

Sähköliiton jäsenvakuutuksen ehdot ja korvauksenhakuohjeet löydät osoitteesta turva.fi/sahkoliitto. Tutustu vakuutusehtoihin ja vakuutuksessa oleviin rajoituksiin jo ennen matkalle lähtöä.

Lisätietoja saat myös Turvan toimipaikoista tai asiakaspalvelunumerosta 01019 5110.

Mukavaa matkaa ja hauskoja seikkailuja, minne ikinä menetkin!