Työllistymistä tukeva toiminta kootaan Suomi.fihin

Työttömyysturva muuttuu huhtikuun alussa niin, että aktiivimalliin sisältyvän aktiivisuusedellytyksen voi täyttää entistä useammalla tavalla. Esimerkiksi kuntien, ammattiliittojen ja julkista rahoitusta saavien järjestöjen järjestämä työllistymistä tukeva toiminta aletaan lukea aktiivisuusedellytykseen.

Aktiivisuusedellytyksen täyttävää työllistymistä tukevaa toimintaa voi jatkossa etsiä Suomi.fi-palvelusta. Järjestäjältä kannattaa varmistaa, että toiminta täyttää aktiivisuusedellytyksen ehdot. Työllistymistä tukevaan toimintaan osallistumisesta on toimitettava myös todistus työttömyysetuuden maksajalle eli omalle työttömyyskassalle tai Kelaan.

Uudet toiminnan muodot kerryttävät aktiivisuutta vain silloin, jos aktiivisuuden tarkastelujakso alkaa 1. huhtikuuta tai sen jälkeen.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ on koonnut kaavion siitä, miten aktiivisuusedellytyksen voi täyttää huhtikuusta lähtien. Löydät sen täältä.