Tutustu irtisanomistarinoihin ja -esineisiin verkkonäyttelyssä

Kuva: Antti Makkonen, Työväenmuseo Werstas

Työväenmuseo Werstas on tänä vuonna kerännyt irtisanottujen kokemuksia sekä irtisanomisiin liittyviä esineitä. Irtisanottu perintö -hankkeessa lähes 50 ihmistä kertoi kokemuksistaan ja lahjoitti 79 esinettä ja kuvaa museolle. Esineistä ja niihin liittyvistä tarinoista vähän yli puolet on nyt nähtävillä uudessa verkkonäyttelyssä osoitteessa www.tyovaenliike.fi/irtisanottuperinto

Verkkonäyttelyssä muutamiin tarinoihin voi tutustua myös äänitallenteina, ja yhdestä irtisanomistilanteesta on video.

Näyttelyssä esitellään jokaiseen tarinaan liittyvä esine tai kuva. Monet esineistä ovat työhön liittyneitä välineitä, kuten puhelimia tai laskukone. Osa esineistä kertoo koko tehtaan alasajosta.  Esimerkiksi Potkut-veistos (kuva) liittyy Turun telakan lopettamiseen ja tuotannon siirtämiseen Italiaan. Telakan työntekijät valmistivat viimeisinä työviikkoina kantaaottavan veistoksen, joka seisoi keskellä työpaikan lattiaa tuotannon loppuessa.

Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat olleet SAK, Teollisuusliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM. Werstas ottaa jatkossakin vastaan irtisanomisiin liittyvää aineistoa sekä tallentaa ihmisten kokemuksia asiasta, vaikka hanke päättyy tämän vuoden lopussa.