TP huolissaan työnantajien koventuneista otteista ja neuvotteluhaluttomuudesta

Eilen pidetyssä Teollisuuden Palkansaajat TP ry:n syyskokouksessa todettiin, että työnantajat näyttävät yhdessä päättäneen, ettei sopimuksia tehdä tällä kierroksella.

– Työnantajat ajavat neuvottelut nopeasti karille, ja tämän jälkeen on vuorossa valtakunnansovittelijan toimisto. Työnantajapuoli tuntuu olevan valmis lakkoihin, ja samalla lakkojen aiheuttaman vahingon suuruutta vääristellään julkisessa keskustelussa. Työsulkujen kustannuksista vastaavasti ei esitetä minkäänlaisia tappiolaskelmia, järjestön kannanotossa perustellaan.

– Sopimuksen tekeminen työnantajien määrittämistä askelmerkeistä on mahdotonta, joten vastuu tulevista tapahtumista jää työnantajille. Syyskokous edellyttää, että neuvottelujen pitää olla aitoja ja sopiminen palautetaan työmarkkinoille.

TP linjasi elokuussa yhteisiä tavoitteita työehtosopimusneuvotteluihin, ja jäsenliitot ovat olleet johdonmukaisia niiden edistämisessä. TP:n hallituksen mukaan sopimusratkaisujen on vahvistettava palkansaajien reaalista ostovoimaa ja kilpailukykysopimuksen mukaisista työajanpidennyksistä on luovuttava. Taantumaa ei ole näköpiirissä, eikä näillä linjauksilla vaaranneta kilpailukykyä tai myönteistä työllisyyskehitystä.

Sähköliitto on TP:n jäsen.