TES-neuvottelukunta uskoo sovitteluprosessiin

Sähköliiton teollisuuden TES-neuvottelukunta edellyttää, että valtakunnansovittelija kutsuu teollisuuden kiistan osapuolet mahdollisimman pian koolle. Neuvottelukunta käsitteli teollisuuden tilannetta kokouksessaan eilen ja totesi, että valtakunnansovittelijan rooli työriidan ratkaisemisessa on keskeinen.

Lain mukaan sovittelijan on kutsuttava osapuolet koolle riidan sovitteluun, jos jompikumpi osapuoli sitä pyytää, ja sovitteluun on tultava kutsun käydessä. Teknologiateollisuus ry järjestönä on suhtautunut kielteisesti sovitteluun, mutta neuvottelukunta uskoo, että työnantajajärjestön jäsenyrityksissä riidan sopimiseen on enemmän tahtoa.

Sähköliitto on esittänyt valtakunnansovittelijalle heti alkuvuodesta sovittelun jatkamista, ja sovittelija on tämän jälkeen ollut yhteydessä liiton johtoon. Neuvottelukunta uskoo asian edistyvän ensi viikon aikana.

Teollisuuden sähköalan työntekijöiden lakko tukitoimineen 12 Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksessä on jatkunut nyt yli viisi viikkoa. Neliviikkoinen lakko alkoi 5. joulukuuta, ja sitä jatkettiin toisella neljän viikon jaksolla katkotta 2. tammikuuta. Nykyisen lakon on määrä jatkua 30. tammikuuta kello 22 saakka.