Teollisuutta uhkaa neljän viikon työtaistelu, ylityökielto alkaa huomenna

Sähköliiton hallitus on päättänyt jättää tänään 6. marraskuuta työtaisteluvaroituksen Teknologiateollisuus ry:lle. Samalla hallitus on julistanut ylityökiellon 13 Teknologiateollisuus ry:n jäsenyritykseen.

Ylityökielto alkaa torstaina 7. marraskuuta kello 6, ja se koskee niitä Sähköliiton jäseniä, joiden työsuhteessa noudatetaan teknologiateollisuuden työehtosopimusta, ja heidän töitään. Maanantaina 11. marraskuuta ylityökieltoon liittyvät muilla työehtosopimuksilla yrityksissä töitä tekevät sähköliittolaiset. Ylityökiellon piirissä on alla lueteltujen yritysten lisäksi myös Ovako Imatra Oy Ab.

Neljä viikkoa kestävä työnseisaus alkaa torstaina 21. marraskuuta kello 6 kahdessatoista Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksessä. Työnseisaus päättyy torstaina 19. joulukuuta kello 22. Työnseisauksen ja ylityökiellon piirissä olevat yritykset ovat:

• Boliden Kokkola Oy
  • Caverion Suomi Oy, Teollisuuden ratkaisut, Meriteollisuus-yksikkö
  • Konecranes Oyj
  • Konecranes Finland Oy
  • Konecranes Global Oy
  • Meyer Turku Oy, Turun telakka
  • Outokumpu Chrome Oy
  • Outokumpu Stainless Oy
  • SSAB Europe Oy, Raahe ja Hämeenlinna
  • Valmet Automotive Oy
  • Valmet Automotive EV Power Oy
  • Laivasähkötyö Oy

Työnseisaus koskee Sähköliiton jäseniä, joiden työsuhteessa noudatetaan teknologiateollisuuden työehtosopimusta, ja heidän töitään. Muilla työehtosopimuksilla kyseisissä yrityksissä töitä tekevät sähköliittolaiset tukevat teollisuuden työtaistelua myötätuntotyönseisauksella samaan aikaan.

Työtaistelun ulkopuolella ovat ihmishengen ja terveyden turvaamiseksi tehtävät työt.

Työtaistelutoimien syynä on se, että Teknologiateollisuus ry on kieltäytynyt neuvottelemasta Sähköliiton jäsenten asemasta ja edustuksesta työpaikoilla. Sähköalan työntekijöiden asemaa koskevan Sähköliiton, Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden keskinäisen sovintokokonaisuuden voimassaoloa jatkettiin kuukaudella lokakuun lopusta marraskuun loppuun.

Sähköliitto on neuvotteluiden aikana joutunut pettymään myös Teollisuusliittoon. Kolmikantaisissa neuvotteluissa se ei ole osoittanut tukeaan Sähköliiton pyrkimyksille ratkaista jäsentensä asema. Toisen työntekijäliiton tuki olisi ollut ratkaiseva yhteisessä neuvottelupöydässä työnantajaliiton kanssa.

Nykytilanteen taustalla ovat syksyn 2017 tapahtumat. Teknologiateollisuus ja Teollisuusliitto sisällyttivät teollisuuden sähköalan työntekijöiden työehdot keskinäiseen työehtosopimukseensa ja Sähköliitto menetti oman, Teknologiateollisuuden kanssa neuvotellun työehtosopimuksensa alalla. Kolmen liiton kesken valtakunnansovittelijan sovintoesityksen pohjalta syntyi sovintokokonaisuus, jossa sovittiin sähköliittolaisten asemasta työpaikoilla ja joka nyt on kuukauden lisäajan jälkeen päättymässä.