Teollisuuteen ratkaisu, tämän ja ensi viikon lakot peruuntuvat

Teollisuusliiton hallitus hyväksyi eilen sunnuntaina neuvottelutuloksen teknologiateollisuuden työntekijöiden uudeksi työehtosopimukseksi. Ratkaisun syntymistä edelsi viime viikolla kolmipäiväinen toimipaikkakohtainen lakko, jossa myös Sähköliitto oli mukana.

Ratkaisun synnyttyä tälle ja ensi viikolle ilmoitetut kolmipäiväiset lakot peruuntuvat. Niiden oli määrä kestää kumpanakin viikkona keskiviikosta perjantaihin.

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n välinen sopimusratkaisu on kaksivuotinen, ja sen kustannusvaikutus on yhteensä 7 prosenttia: tänä vuonna 4,5 ja ensi vuonna 2,5 prosenttia. Tänä vuonna palkat nousevat 3,5 prosenttia yleiskorotuksella sekä 400 euron kertaerällä. Ensi vuonna palkat nousevat 2 prosenttia yleiskorotuksella sekä 0,5 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Uusi teknologiateollisuuden työntekijöiden työehtosopimus on voimassa 30.11.2024 asti.