Teollisuuden työmarkkinakierros paketissa

Tarpeettoman pitkä ja monella tavalla haastava työmarkkinakierros alkaa olla myös teollisuuden ja erityisalojen osalta paketoitu. Sopimuspöydissä on neuvoteltu syksystä lähtien sekä valtakunnallisia että yrityskohtaisia työehtosopimuksia, liityntäsopimuksia ja edellä mainittuja sopimuksia tarkentavia pöytäkirjoja ‒ yhteensä 15:tä erilaista kokonaisuutta Sähköliiton jäsenille.

Koko alkuvuoden kestänyt työtaistelu UPM:n paperi- ja sellutehtailla päättyi 23. huhtikuuta yrityskohtaisten sopimusten solmimiseen.

Sähköliiton hallinto käsittelee vielä ensi viikolla kierroksen viimeisiä ratkaisuja, minkä jälkeen pääsemme kertomaan valtakunnallisista sopimuksista tarkemmin Sähköliiton verkkosivuilla ja Sähköliitto-mobiilisovelluksessa. Yrityskohtaisista sopimuksista olemme tiedottaneet ja tiedotamme työpaikkakohtaisesti.

Työnantajapuolella Metsäteollisuus ry irtautui jo vuoden 2020 puolella työehtosopimustoiminnasta ja siirsi työehdoista sopimisen alan yritysten harteille. Myös Teknologiateollisuus ry irtautui keväällä 2021 työehtosopimustoiminnasta ja ulkoisti ne uudelle yhdistykselle, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:lle. Onneksi useimmat toimijat näkivät kuitenkin valtakunnallisten työehtosopimusten tuoman lisäarvon.

‒ Onnistuimme työmarkkinoiden murroksessa turvaamaan sen, miten sähköalan työntekijöiden työehdot määräytyvät, säilyttämään heidän edustuksensa ja pitämään sopimisen tason lähes ennallaan, toteaa Sähköliiton työehtoasiantuntija Mikko Korpinen käydystä kierroksesta.