Teollisuuden tilannetta koskevat neuvottelut jatkuivat

Sähköliiton, Teollisuusliitto ry:n ja Teknologiateollisuus ry:n neuvottelut teollisuuden sähköalan työntekijöiden tilanteen tiimoilta edistyivät jonkin verran eilen Helsingissä. Osapuolet ovat yksimielisiä siitä, että ratkaisu asiaan löytyy neuvottelemalla.

Sähköliiton kaikki kolme johtokuntaa ovat yhtä mieltä siitä, että teollisuuden sopimusalalle on löydyttävä kestävä sopimusratkaisu, joka turvaa Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksissä työskentelevien Sähköliiton jäsenten oikeudet. Teollisuuden ja erityisalojen, sähköistys- ja sähköasennusalan sekä energia-, ICT- ja verkostoalan johtokunnat pitivät historiallisen yhteiskokouksensa viime torstaina Tampereella.

Sähköliiton ns. punaisen kirjan aikakausi päättyi marraskuun alussa 2017, kun työnantajaliitto Teknologiateollisuus ry ja työntekijäliitto Teollisuusliitto ry sisällyttivät sähköasentajien työehdot keskinäiseen työehtosopimukseensa eli ns. vihreään kirjaan. Valtakunnansovittelijan tekemää sovintoesitystä täydennettiin Sähköliiton, Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton sovintokokonaisuudella, jonka mukaan teollisuudessa työskentelevien sähköasentajien etuja työpaikoilla valvovat yhteyshenkilöiksi muuttuneet Sähköliiton entiset pääluottamusmiehet yhdessä Teollisuusliiton pääluottamusmiesten kanssa. Sovintokokonaisuus on päättymässä tämän kuun lopussa.