Telesilta Oy:n työt telakalla käynnissä rikkurivoimin

Uusikaupunkilaisen Telesilta Oy:n sähkötyöt Rauman telakalla jatkuvat lakosta huolimatta ulkomaalaistyövoiman avulla. Telesilta on Palvelualojen työnantajat Palta ry:n jäsen ja kuuluu sähköistys- ja sähköasennusalan lakon piiriin. Yrityksen vastuulla ovat tanskalaiselle varustamolle tekeillä olevan matkustaja-autolautan sähkötyöt.

Kun omat työntekijät ovat mukana sähköistys- ja sähköasennusalan työnseisauksessa, Telesilta käyttää Helsinkiin rekisteröidyn Mexma Oy:n ulkomaalaisia rikkurityöntekijöitä lakonalaisissa töissä. Sähköliiton saamien tietojen mukaan työntekijät tulevat EU:n ulkopuolelta, muun muassa Marokosta. Olkiluoto 3:n työmaalla Mexman palveluksessa on 25 puolalaista sähköasentajaa.

Sähköliitto on lakon aikana toistuvasti puuttunut Telesillan rikkurityövoiman käyttöön olemalla yhteydessä niin Telesillan kuin Rauma Marine Constructions -telakkayhtiön johtoon. Liitto tulee kohdistamaan järjestöllisiä toimenpiteitä Mexma Oy:tä kohtaan.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työtaistelu alkoi maanantaina 9. huhtikuuta ja päättyy maanantaina 16. huhtikuuta kello 6.