Telakan paikallinen sopimus ei yllä edes työnantajaliiton suosituksen tasolle

Meyer Turku Oy:n Turun telakalla on tehty paikallinen sopimus, jonka tavoitteena on ollut ratkaista sähköalan työntekijöiden asema ja edustus. Sen on allekirjoittanut telakan Teollisuusliittoa edustava pääluottamusmies. Sähköliitolla ei ole sopimuksen kanssa mitään tekemistä, eikä liittoa ole kuultu asiassa.

‒ Sisällöltään sopimuksen taso ei täytä edes Teknologiateollisuus ry:n suositusta, jonka työnantajaliitto lähetti jäsenyrityksiinsä marraskuussa, toteaa Sähköliiton teollisuuden ja erityisalojen johtokunnan puheenjohtaja Jari Korpela.

Johtokuntaa hämmästyttää, mikä ylipäätään on syy näin heikkotasoisen sopimuksen laatimiseen.

Meyer Turku Oy toi viime viikon lopulla telakalle töihin kymmenen saksalaista sähköasentajaa. Sähköliiton teollisuuden ja erityisalojen johtokunta tuomitsee rikkureiden käytön laillisen lakon aikana. Johtokunta paheksuu myös sitä, että Meyer Turku Oy:n kaltainen merkittävä työnantajayritys on uhkaillut lakossa olevia sähköalan työntekijöitä lopputileillä.