Teknologiateollisuuden ratkaisusta epävarmuutta ja ennakoimattomuutta muutenkin hankalaan tilanteeseen

Teknologiateollisuus ry:n tämänpäiväinen ilmoitus työehtosopimustoiminnasta irtautumisesta ja uuden työnantajajärjestön perustamisesta näyttää siltä, että tarkoitus on romuttaa koko nykyinen työmarkkinamalli ja tuoda tilalle paikalliset ratkaisut.

‒ Pahimmillaan työntekijä joutuu neuvottelemaan työehtonsa itse suoraan työnantajan kanssa, sanoo Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Teknologiateollisuus ry:n jäsenet ovat perustaneet uuden työnantajajärjestön Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n, joka jatkossa neuvottelee työehtosopimukset. Jäsenyritykset voivat valita, osallistuvatko ne valtakunnalliseen työehtosopimusneuvotteluun uuden työnantajajärjestön kautta vai eivät. Ne, jotka eivät osallistu, neuvottelevat jatkossa työehdoista yrityskohtaisesti suoraan työntekijöiden kanssa tai ovat neuvottelematta.

‒ Samalla työehtosopimuksilta katoaa yleissitovuus, ja valtava määrä työntekijöitä jää vaille työehtojen vähimmäistason määrittäviä työehtosopimuksia. Isolle osalle työntekijöitä tämä tulee todella epämiellyttävänä yllätyksenä; ovathan ammattiliitot turvanneet myös järjestäytymättömien työntekijöiden työehtojen vähimmäistason monia kymmeniä vuosia, Väntti muistuttaa.

Ensin työehtosopimustoiminnasta ilmoitti irtautuvansa Metsäteollisuus ry, nyt Teknologiateollisuus ry.

‒ Toivon, että muut työnantajaliitot malttavat mielensä. Kahden työnantajaliiton ratkaisut tuovat jo kylliksi epävarmuutta ja ennakoimattomuutta muutoinkin hankalaan tilanteeseen. Sähköliitto pitää vakiintuneita valtakunnallisia työehtosopimuksia parhaana tienä rakentaa Suomen nousua korona-ahdingosta ja parantaa kilpailukykyämme.