Taitaja2019 alkaa tänään

Ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja2019 alkaa tänään Joensuussa avajaisilla. Varsinainen kilpailu käynnistyy tiistaina, jolloin kilpailuun tutustuu myös tapahtuman suojelija, tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Taitaja2019-kilpailussa ratkotaan Suomen mestaruudet yli 40 kilpailulajissa, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen eri aloja, muun muassa sähköasennusta. ­Kunkin lajin finalistit ovat selviytyneet loppukilpailuun tammi-helmikuussa järjestettyjen semifinaalien kautta. Mukana on myös kolme TaitajaPLUS-lajia, jotka ovat tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Yläkoululaiset kilpailevat keskiviikkona leikkimielisessä ja vauhdikkaassa Taitaja9 loppukilpailussa.

Kilpailuun osallistuu ympäri maailmaa vieraskilpailijoita, jotka keräävät Joensuussa kansainvälistä kilpailukokemusta. Myös moni Suomen ammattitaitomaajoukkueen jäsen harjoittelee Taitajassa syksyn WorldSkills Kazan 2019 -kilpailua varten.

Joensuu Areenalla ja sen ympäristössä järjestettävä Taitaja2019-tapahtuma on avoinna tiistaina 21. kello 10–18, keskiviikkona kello 9–18 ja torstaina kello 8–12. Päättäjäiset ja palkintojenjako alkavat torstaina kello 16.

Taitaja-tapahtuma on Suomen suurin vuosittain järjestettävä ammatillisen koulutuksen tapahtuma. Tämänvuotisen tapahtuman järjestämisestä vastaa Riveria yhdessä yli 300 yhteistyökumppanin kanssa. Taitaja-tapahtuman pitkäjänteisestä kehittämisestä vastaava taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka myös lähettää Suomen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin kilpailuihin.