Suomi.fi-mobiilisovellus nyt kaupoissa, viranomaisasiat matkapuhelimella

Suomi.fi-mobiilisovellus ilmestyy tänään sovelluskauppoihin ladattavaksi. Löydät sen sovelluskaupastasi hakusanalla Suomi.fi. Palvelun tuottaa Väestörekisterikeskus.

Asiointi viranomaisasioissa helpottuu. Sovellus sisältää kaikki samat viestit ja toiminnallisuudet kuin joulukuussa Suomi.fi-verkkopalvelussa julkaistu Viestit-osio. Voit siis saada tärkeät viranomaisviestit päätöksistä tiedoksiantoihin paperipostin sijaan sähköisesti nyt myös matkapuhelimeesi.

Voit myös itse toimittaa sovelluksen kautta viranomaisille lisätietoja esimerkiksi vireillä olevaan hakemukseesi liittyen. Viestit-palvelun ansiosta viranomaisposti löytyy aina helposti yhdestä sähköisestä kanavasta, mobiilisovelluksella Viestit-palvelun selainversiotakin helpommin.

Viestit liikkuvat puhelimen ja palvelimien välillä salattuina. Viestit ja liitteet pysyvät tallessa ja ovat aina palautettavissa, jos puhelin vaikka katoaa.

Jo usea viranomainen lähettää sähköisiä viranomaisviestejä, ja määrä kasvaa koko ajan. Kaikki palvelun avulla viestejä lähettävät viranomaiset löydät täältä. Palveluun saavat lähettää viestejä vain Väestörekisterikeskuksen hyväksymät viranomaiset.

Ensimmäisellä käyttökerralla sovellus vaatii vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, seuraavilla kerroilla riittää sovellukselle määriteltävä oma pin-koodi. Sovellus vaatii vahvaa tunnistautumista ensimmäisen käyttökerrran jälkeen vain silloin, jos saat viestin, joka on kuitattava vastaanotetuksi, tai jos yrität vaihtaa pin-koodia.

Voit käyttää Suomi.fi-sovellusta samaan aikaa useassa puhelimessa. Sovellus voi olla samanaikaisesti kuitenkin enintään viidessä aktiivisessa laitteessa. Ensimmäisessä vaiheessa sovelluksen voi ladata vain puhelimeen, mutta tulevaisuudessa sovellusta voi käyttää myös tabletilla.