Suomen sähköisin ammattiliitto merkkipäivänään (etä)töissä

syntymäpäiväkakku

Tismalleen 65 vuotta sitten 30. lokakuuta Tampereella perustettiin Suomen Sähköalantyöntekijäin Liitto ry (SSTL), joka vuodesta 1996 on tunnettu Sähköalojen ammattiliittona eli Sähköliittona. Merkkipäiväänsä liitto juhlii työn, pitkälti jopa etätyön merkeissä, sillä koronaviruspandemian takia moni liiton työntekijä työskentelee kotoa käsin.

Sähköliiton perusti 53 sähkötyöntekijää, jotka kokoontuivat 30. lokakuuta vuonna 1955 Tampereen rautatieasemaa vastapäätä sijainneeseen hotelli Emmaukseen. Heidän päämääränsä oli puolustaa sähköalan ammattilaisten työehtoja itsenäisen ammattiliiton kautta.

Uudella liitolla oli liki 50 vuoden takainen edeltäjä, vuosina 1907–1909 toiminut Suomen Sähkötyöntekijäin Liitto.

Liitto jäi synnyinkaupunkiinsa

65-vuotiaaseen Sähköliittoon kuuluu noin 34 000 jäsentä, jotka työskentelevät sähkön parissa, opiskelevat alaa tai ovat eläköityneet alalta. Jäsenet kuuluvat 126 ammattiosastoon.

Liitto solmii 11 työehtosopimusta ja on pääsopijana sähköistys- ja sähköasennusalalla sekä energia-ICT-verkostoalalla.

Sähköliiton toimipaikat sijaitsevat liiton synnyinkaupungissa Tampereella sekä Kotkassa, Oulussa, Turussa ja Vantaalla.

Korkeinta päätösvaltaa liitossa käyttää 70-jäseninen edustajisto. Uusi edustajisto on juuri valittu vaaleilla, ja se kokoontuu ensimmäiseen kokoukseensa 27.–29. marraskuuta.

60-vuotiaalla kassallakin työntäyteinen juhlavuosi

Myös Sähköalojen työttömyyskassalla on juhlavuosi, vieläpä pyöreiden ikävuosien johdosta. Viisi vuotta liiton perustamisen jälkeen 29 sähköalan työntekijää kokoontui toukokuun puolivälissä vuonna 1960 jälleen Tampereelle. Nyt paikkana oli Työväentalon Teatteriravintola, ja kokouksessa päätettiin perustaa Suomen Sähköalantyöntekijöiden työttömyyskassa.

Työttömyyskassa on viettänyt juhlavuottaan niin ikään työn merkeissä. Koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa erityisesti lomautusten määrä on kasvanut, ja kassa on keskittynyt käsittelemään saapuneet hakemukset mahdollisimman nopeasti.