Sovittelu: Sisältökysymyksissä lievää lähestymistä

Sähköliiton, Teknologiateollisuus ry:n ja Teollisuusliitto ry:n edustajat tapasivat eilen maanantaina valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johdolla. Teknologiateollisuus ry suhtautui tapaamiseen äärimmäisen provosoituneesti, mikä oli hyvin yllättävää. Sovittelussa työnantajaliitolta saatiin kuitenkin aivan uusia näkemyksiä paikallisen sopimisen sisältökysymyksistä sähköliittolaisten edustajan asemaa koskien.

– Jos nämä seikat olisivat olleet tiedossamme muutama viikko sitten, työriita olisi mahdollisesti jo ratkaistu, toteaa Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Mahdollisen ratkaisun sisältökysymyksissä osapuolten linjaukset ovat samansuuntaisia. Haasteena ovat jotkin periaatekysymykset, esimerkiksi Sähköliiton rooli edustajaa koskevan paikallisen sopimuksen rakentamisessa ja hyväksymisessä. Sähköliitto on esittänyt, että sopimuksen runko laadittaisiin yhteistyössä liittojen välillä.

Sähköliiton tahtotila on ratkaista riita ja saada jäsenensä takaisin työhön, ja se on aktiivisesti etsinyt ratkaisua työriitaan.

Teknologiateollisuus ry:n eilen maanantaina julkaisema tiedote pyrkii ainoastaan peittelemään järjestön johdon virheitä pitkään jatkuneen lakon juurisyistä ja ratkaisemattomuudesta. Ratkaisuun pyrkimisen sijaan esimerkiksi järjestön jäsenyrityksessä Meyerin Turun telakalla laillisessa lakossa olevia sähköliittolaisia uhkaillaan työsuhteiden päättymisillä, elleivät he palaa työhön. Telakalle on tuotu Saksasta asti rikkureita murtamaan työtaistelua.

Sovittelutapaaminen oli Sähköliiton näkemyksen mukaan hyvin tarpeellinen ja toi uutta tietoa asiakokonaisuuteen. Uutta sovitteluaikaa ei vielä sovittu, mutta valtakunnansovittelija Piekkala ilmoitti valmistelevansa ehdotustaan asian ratkaisuksi.