SAK:n hallitus: Yhteistyö vai hajaannus? Valinta on työnantajan

Tänään kokoontunut SAK:n hallitus sanoo, että suurten työnantajaliittojen yksipuoliset ilmoitukset tes-järjestelmän muuttamiseksi lisäävät epävarmuutta tilanteessa, jossa sekä yksittäisten ihmisten että Suomen talouden tulisi aloittaa nousu koronaepidemiasta.

– Suunta on valitettava ja sotii sitä vastaan, että elinkeinoelämä on aina peräänkuuluttanut ennustettavuutta ja vakautta. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että työelämää kehittävät sen parhaiten tuntevat tahot eli yritysten ja työntekijöiden edustajat, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Metsä- ja teknologiateollisuuden aloilla muutokset koskevat lähes puolta miljoonaa suomalaista palkansaajaa. Jos yrityskohtaisilla työehtosopimuksilla huolehditaan työehdoista, niitä olisi solmittava reilusti yli 1500.

– Yleissitovuuden säilyttäminen on työmarkkinoiden vakauden perusta. Se olisi myös viesti siitä, ettei uudistuksella pyritä heikentämään kenenkään työehtoja, Eloranta toteaa.

SAK:n hallituksessa on edelleen tahtoa luottaa työnantajien vastuullisuuteen. Keskusjärjestö valmistautuu syksyn sopimusneuvotteluihin yhtenäisenä ja tulee valvomaan jäsentensä etuja riippumatta siitä, aikooko työnantaja neuvotella yritys- vai liittotasolla. Loppuvuoden työrauha on kuitenkin ohuen langan varassa.

– Valmistaudumme huolella seuraavaan neuvottelukierrokseen. Yhdessä takaamme kohtuulliset työn tekemisen ehdot ja elämiseen riittävät ansiot. Jäseniä ei jätetä yksin ja tarvittaessa puolustamme heitä joukkovoimalla.

Webinaari sopimisesta keskiviikkona

SAK järjestää keskiviikkona 14. huhtikuuta kello 19.30–20.30 kaikille avoimen Mitä tapahtuu sopimiselle? -webinaarin Youtuben SAKtuubi-kanavalla. Tilaisuuteen ei ole ennakkoilmoittautumista, mutta linkin kautta voi käydä jo nyt tilaamassa itselleen muistutuksen tapahtumasta.

Studiossa aiheesta keskustelevat SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sekä liittopuheenjohtajat Riku Aalto (Teollisuusliitto), Annika Rönni-Sällinen (Palvelualojen ammattiliitto) ja Petri Vanhala (Paperiliitto).