SAK:n hallitus erittäin huolissaan UPM:n tilanteesta

Tänään kokoontunut SAK:n hallitus on tyytyväinen, että työehtosopimuskierros on tähän mennessä sujunut odotettua paremmin ja sopimuksia on saatu aikaan laajasti niin valtakunnallisella kuin yritystasollakin. UPM:n tilanteesta hallitus sen sijaan on erittäin huolissaan: lakko on jatkunut jo neljättä viikkoa. Hallitus sanoo myös antavansa tukensa AKT:n tänään alkaneelle saarrolle, jolla vauhditetaan neuvottelujen aloittamista.

– UPM menettää lakon seurauksena pahimmillaan 20 miljoonaa euroa voittoa viikossa. Eniten kärsii henkilöstö, jonka osaamiselle ja työlle työnantaja ei tunnu antavan sille kuuluvaa arvoa. Globaalin pörssiyhtiön toimitusjohtaja uhkailee ennemmin tehtaiden sulkemisella ja potkuilla sen sijaan, että pyrkisi edistämään neuvottelujen aloittamista ja kiistan ratkaisua. Työnantajakuva ja maine vastuullisena yhtiönä saa pitkäaikaisen ja syvän kolhun, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.