SAKKI aloitti Työllistä Amis -kampanjan

Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKi ry on tänään aloittanut Työllistä Amis -kampanjan. Tavoitteena on saada mahdollisimman monelle ammatilliselle opiskelijalle työtä koulutus- tai oppisopimuksella tai kesätyöpaikan merkeissä.

Työpaikkaa voi tarjota julkaisemalla sen ilmaiseksi amiksien suosiman Tiitus.fi-palvelun kautta. Kampanjaa voi seurata Facebookissa, Instagramissa sekä Twitterissä tästä päivästä lähtien tunnisteella #työllistäamis. Kuka tahansa voi tukea kampanjaa halutessaan käyttämällä valmiiksi luotuja pohjia (amis.fi/materiaali) sekä tunnistetta #työllistäamis.

Amisten työharjoitteluita on peruttu tai siirretty, ja moni on jäänyt ilman tärkeää ensikontaktia työelämään. 40 prosenttia SAKKI:n kesäkuisen koronakyselyn vastaajista oli kokenut vaikeuksia työpaikan saamisen suhteen. Viimeaikaiset tiedot kentältä vahvistavat tämän kehityssuunnan.  Osa on menettänyt kesätyön, osalla olemassa olevat työt ovat vähentyneet.

Ensimmäisen työkokemuksen puuttuessa on vaikeampi päästä kunnolla kiinni työelämään jatkossakaan. Myös työpaikat menettävät monta arvokasta, uutta osaamista tarjoavaa tekijää.