SAK ja EK lahjoittavat 40 000 euroa sodan uhreille Ukrainaan

Tänään Ukrainan kansallispäivänä on kulunut puoli vuotta Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt SAK ja EK ovat sopineet lahjoittavansa yhdessä 40 000 euroa sodan ukrainalaisille uhreille. Järjestöt haluavat lahjoituksellaan muistuttaa, että Venäjän aloittama hyökkäyssota on yhä käynnissä ja Ukraina tarvitsee tukeamme.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kannustaa Suomen valtiota, kansalaisyhteiskuntaa ja Suomen kansalaisia jatkamaan edelleen tukeaan Ukrainalle.

– Itsenäisyyttään sitkeästi ja urheasti puolustaneella Ukrainalla ja sen kansalaisilla on ollut koko kriisin ajan takanaan eurooppalaisten vankkumaton tuki. Pidämme tärkeänä, että emme turru tähän sotaan alituisesti uutisoitujen tragedioiden tulvassa, vaan jatkamme Ukrainan tukemista.

SAK:n 20 000 euron avustuksesta 10 000 euroa osoitetaan ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön ITUC:n solidaarisuusrahastoon, 5 000 euroa YK:n lastenjärjestölle Unicefille ja 5 000 euroa Suomen Punaiselle Ristille. Aikaisemmin helmikuussa SAK teki yhteensä 15 000 euron lahjoituksen samoille järjestöille.

Ukrainan kansallispäivän kunniaksi SAK nostaa tänään aamulla Ukrainan lipun keskustoimistonsa salkoon Helsingissä.