Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti kasvoi 5,4 prosenttia viime vuonna

Sähkötukkumyynti
Sähkötukkuliikkeiden sähköteknisten tuotteiden myynti vuosina 1998‒2017.

Sähköteknisen Kaupan Liiton mukaan sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti kasvoi viime vuonna 5,4 prosenttia edellisvuodesta. Tukkumyynnin arvo oli 990 miljoonaa euroa. Vuoden viimeisen neljänneksen kasvu oli 2,9 prosenttia.

‒ Vuoden 2017 kasvu oli prosentteina samalla tasolla vuoden 2016 kanssa, eikä näköpiirissä ole esteitä suuntauksen jatkumiselle. Vuosimyynnin arvo on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 lähtien, sanoo STK:n puheenjohtaja Mika Salokangas

Rakennusteollisuus ennustaa rakentamiseen tälle vuodelle noin kahden prosentin kasvua. Asuntotuotanto erityisesti kasvukeskuksissa jatkuu, kaupungistumisen vaativaa infrastruktuuria rakennetaan edelleen ja piristyneen viennin odotetaan johtavan lisääntyviin teollisuusinvestointeihin.

‒ Käytännössä koko tuleva rakennettu ympäristömme vaati sähköistystä muodossa tai toisessa. Tämä nostaa paitsi sähkön, myös sähköistystä toteuttavien yritysten merkitystä yhteiskunnassa. Sähköistyksen piirissä toimivasta arvoketjusta – valmistajista aina urakoitsijoihin ja suunnittelijoihin asti – on muodostunut merkittävä toimiala, jolla on mittava taloudellinen arvo ja suuri vaikutus yhteisen hyvinvoinnin tuottajana., Salokangas jatkaa.

STK edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä. Liitto edistää alan kehitystä ja vaikuttavuutta sekä tuottaa muun muassa 240 000 sähköteknistä tuotetta sisältävän Sähkönumerot.fi- tuotetietopalvelun.