Sähkötekniikan tukkumyynti ylitti miljardin

Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo viime vuonna oli yli miljardi euroa. Edellisvuodesta kasvua on vähän yli kolme prosenttia. Vuoden viimeisen neljänneksen kasvu oli peräti neljä prosenttia.

– Vuoden takainen arviomme kasvun jatkumisesta toteutui, ja myynti rikkoi ensi kertaa miljardin euron rajan, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) puheenjohtaja Mika Salokangas.

Hänen mukaansa edessä on hienoisen tasaantumisen vuosi, jossa täytetään meneillään olevien rakennus- ja infrahankkeiden sähköistystarpeita. Uusia aloituksiakin on runsaasti, mutta koko rakennusalan vuosia jatkuneen kasvun arvioidaan nyt päättyneen tai ainakin tasaantuvan.

Sähköteknisen kaupan tulevaisuus näyttää valoisalta useastakin syystä. Niistä tärkein on Salokankaan mukaan se, että sähkön yleinen merkitys kasvaa kaupungistuvassa yhteiskunnassa, joka pyrkii torjumaan ilmastonmuutosta. Esimerkiksi kiinteistöautomaatio tarjoaa nopean tavan vähentää nykyisten rakennusten tarpeetonta lämmitystä, jäähdytystä ja valaistusta. Uudisrakentamisessa pitkälle viety älykkyys huomioi ympäristöarvojen lisäksi käyttäjien yksilölliset tarpeet.

Sähköinen liikenne puolestaan tarvitsee kattavan infrastruktuurin. Se vaatii, että asuntojen, työpaikkojen ja liikekiinteistöjen yhteyteen asennetaan laajamittaisesti sähköautojen latauspisteitä.

– Lisäksi puhtaan aurinkosähkön hajautettu tuotanto ja sähköverkkojen kehittyminen älykkäiksi ovat jo pääsemässä vauhtiin. Ne tarjoavat perustan ja valtavan kehityspotentiaalin yhteiskunnan sähköistämiselle ja sen myötä sähkötekniselle kaupalle.

STK edustaa sähköteknisten tuotteiden valmistajia, maahantuojia ja tukkuliikkeitä.