Sähkötekniikan tukkumyynnissä pientä laskua alkuvuonna

Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynnin arvo laski tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 488,6 miljoonaan euroon. Arvo laski 0,2 prosenttia edellisvuoden 489,5 miljoonasta eurosta. Tämän vuoden toisella neljänneksellä myynti laski 2,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Työpäiväkohtainen myynnin lasku oli 0,7 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi Sähköteknisen Kaupan Liitto STK ry:n tilastoista.

Alkuvuonna kysyntä osoitti tasoittumisen merkkejä, ja tästä eteenpäin edetään lähellä viime vuoden tasoa. Rakentamisen huippuvuodet ovat jäämässä taa, mutta esimerkiksi infrastruktuurihankkeet pitänevät yllä sähköteknisten tuotteiden kysyntää. Pitemmällä aikavälillä yhteiskunnan sähköistyminen nostaa sähköistysalan ja sen ratkaisujen merkitystä yhteiskunnassa, arvioi STK:n toimitusjohtaja Tarja Hailikari.

Energian tuotanto uusiutuvista lähteistä puhtailla teknologioilla ja sen älykäs käyttö ovat osa-alueita, joihin sähköistysalalla on erityistä annettavaa ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Toimivia käytännön ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseksi löytyy jo nyt muun muassa rakentamiseen, asumiseen ja liikenteeseen. Niiden laajamittaista käyttöönottoa tukee myös tuore hallitusohjelma, Hailikari sanoo.