Sähkön päivä: Sähköistyminen hidastaa ilmaston lämpenemistä

Sähkön päivä

Tänään 23. tammikuuta on pohjoismainen Sähkön päivä. Jo neljättä kertaa vietettävä teemapäivä muistuttaa, kuinka suuri merkitys sähköllä on hyvinvoinnillemme.

Luotettava energiantuotanto on toimivan yhteiskunnan elinehto. Yhä suurempi osuus energiasta kulutetaan sähkönä, ja lähes kaikki yhteiskunnan järjestelmät toimivat sähköllä, mikä kasvattaa edelleen sähkön tuotantokapasiteetin tarvetta. Samalla ilmaston kiihtyvä lämpeneminen edellyttää nopeita muutoksia energiantuotantojärjestelmiin ja sähkön osuuden kasvattamista edelleen.

Sähkön tuotantotavat ovatkin tärkeässä osassa ilmaston lämpenemistä ehkäistäessä.

Yhteiskunnan lisääntyvä sähköistyminen avaa mahdollisuuksia vähentää fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä, Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n toimitusjohtaja Timo Kekkonen sanoo.

– Hiilidioksidipäästöjen määrä sähköntuotannossa tuotettua energiayksikköä kohden laskee. Mitä suurempi osuus Suomen energiantarpeesta täytetään sähköllä, sitä nopeammin energiantuotantojärjestelmiämme saadaan päästöttömäksi, Kekkonen jatkaa.

Teemapäivän kunniaksi alan yritykset ja järjestöt järjestävät tapahtumia ympäri maan. Esimerkiksi Sähkön päivän autorataa voi käydä testaamassa Espoossa, Tampereella ja Vaasassa. Autorataan poljetaan sähköä lihasvoimalla, siihen liitettyjen polkupyörien avulla. Kerrallaan kisaamaan pääsee kaksi polkijaa.

Perinteisesti Sähkön päivän autorataan on liittynyt lahjoitus hyväntekeväisyyteen, joka on mukana myös tänä vuonna. Espoossa ja Tampereella on käytössä kierrosmittari, ja jokaisesta kierroksesta tehdään lahjoitus Hope ry:lle, joka tukee vähävaraisia perheitä.

Sähköliitto on STEK ry:n jäsenjärjestö.