Sähköliittolaiset pitäytyvät omissa töissään lakonuhan alaisissa yrityksissä

Mekaanisen metsäteollisuuden työriidan sovittelu jatkuu maanantaina 15. tammikuuta valtakunnansovittelija Minna Helteen toimistolla. Teollisuusliitto ilmoitti viime perjantaina aloittavansa lakon, ellei meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa päästä tyydyttävään ratkaisuun. Lakko alkaisi maanantaina 22.1. kello 6.00 ja päättyisi maanantaina 29.1. kello 5.59.

Sähköliitolla ei ole työtaisteluja koskevaa päätöstä, eivätkä ylityökielto ja lakonuhka näin ollen koske sen jäseniä. Liitto käy Teollisuusliiton kanssa tiivistä vuoropuhelua ja on korostanut, että lakon mahdollisesti alkaessa sähköliittolaiset pitäytyvät omissa töissään. Teollisuusliitto ei myöskään ole esittänyt tukipyyntöä.

Sähköliiton ja Metsäteollisuuden neuvottelut eivät ole vielä alkaneet, mutta Sähköliitto on syksyn aikana käynyt keskusteluja Teollisuusliiton ja Metsäteollisuuden välisestä neuvottelutilanteesta.

Jäsenen oman liiton tai osaston tekemä päätös työtaistelusta suojaa yksittäistä työntekijää työtaistelutilanteissa.

Mekaanisen metsäteollisuuden huolto- ja kunnossapitotöissä työskentelee lähes 200 sähköalan ammattilaista.

Lisätietoja:
Sauli Väntti, puheenjohtaja, puh. 050 528 7044