Sähköliittolaiset maanantaina tukilakkoon kolmella sopimusalalla kiky-tuntien poistamiseksi

Sähköliiton hallitus on päättänyt tukilakoista Paperiliiton ja Teollisuusliiton lakkojen aikana. Sähköliittolaiset paperi- ja puumassateollisuuden, mekaanisen metsäteollisuuden sekä kumi- ja kemianteollisuuden sopimusaloilla osallistuvat tukilakkoon maanantaista 27. tammikuuta alkaen. Lakon on ilmoitettu päättyvän 9. helmikuuta.

Lisäksi teknologiateollisuuden sopimusalalla lakkotoimipaikoissa työskentelevät sähköliittolaiset, jotka ovat muiden yritysten työntekijöitä, osallistuvat Teollisuusliiton ilmoittamaan tukilakkoon. Muilla Sähköliiton sopimusaloilla, kuten sähköistys- ja sähköasennus- sekä energia-, ICT- ja verkostoalalla työskentelevät sähköliittolaiset eivät ole tukilakossa, mutta heidän työntekonsa voi estyä lakon vuoksi.

Lakon piirissä olevat työpaikat löydät täältä ja täältä.

Lakoissa on kyse muun muassa ns. kiky-tuntien eli 24 tunnin työajan pidennyksen poistamisesta.

Lakkoon osallistuville sähköliittolaisille maksetaan lakon ajalta 100 euron suuruinen lakkoavustus 8 tunnin työvuoroa kohden niiltä päiviltä, jotka muuten olisivat jäsenen työvuorolistan mukaisia työpäiviä. 12 tunnin työvuorolta lakkoavustus maksetaan puolitoistakertaisena. Avustus maksetaan ensimmäisestä lakkopäivästä lähtien. Teollisuusliiton ilmoittaman tukilakon piirissä oleville sähköliittolaisille maksetaan samansuuruinen lakkoavustus samoin periaattein.

Liittojen ilmoitukset lakon kestosta eroavat hieman toisistaan. Paperiliitto aloittaa ensi maanantaina kello 6 tai 7 työvuoron päättyessä ja lopettaa kahden viikon kuluttua maanantaina aamuvuoron tai päivätyöajan alkaessa. Teollisuusliiton lakko alkaa ensi maanantaina keskiyöllä ja päättyy kahden viikon kuluttua sunnuntaina kello 23.59.